En allsidig träning veckorna innan loppet är att rekommendera för att man ska klara alla delar av loppet.

Tough Viking-säsongen är nu igång och nästkommande lopp är Stockholms stadion den 12:e maj. En allsidig träning veckorna innan loppet är att rekommendera för att man ska klara alla delar av loppet. Man behöver styrka, uthållighet samt en bra kondition och övningarna i denna artikelserie ger dig allt det.

LÄS MER: Träna gratis med Metro och Sats inför Tough viking

För att utmana dig själv kan du alltid göra dessa övningar lite svårare genom att ta tyngre vikter, köra längre sträckor och under en längre tid. Våga utmana dig själv och din kropp!

  1. Kettle bellsswing

En klassisk övning där man håller en kettle bell med båda armarna och sedan svingar den över huvudet. I svingen så tar man i från höften för att få upp kettle bellen. På nedvägen så böjer man på benen och låter svingen gå mellan benen. Det är viktigt att spänna bålen samt armarna när man svingar så att man inte får ont i ryggen.

  1. Benpress med kompis

En kul parövning där den ena personen ligger på rygg och sätter upp benen på den andre personens höftben. Personen som står upp ska vara rak i kroppen och luta sig mot den liggande kompisens fötter. Personen som ligger ned ska sedan köra benpress med kompisens vikt.

  1. Sit up med kompis

Denna parövning utmanar båda personernas muskler. En person hoppar upp på den andres midja och låser benen bakom dennes rygg. Personen som står upp måste spänna bålen och böja lätt på benen för att behålla balansen. Personen som ”hänger” i midjan ska sedan köra sit ups, så långt ned som man orkar och sen hela vägen upp.

  1. Fightas med kompis

En bra allsidig träning där man ställer sig axel mot axel med en vän och tar tag i varandra. Sedan ska man försöka få sin kompis i obalans och själv hålla balansen. Det kräver att man använder alla kroppens muskler samt jobbar med ett bra fotarbete.

LÄS MER: Träna upp löpningen inför loppet

Datum för vårens Tough Viking tävlingar:
Göteborg, Slottskogen 8km – 21 april
Stockholm, Stadion 8km – 12 maj
Stockholm, Djurgården 15km – 25 aug
Datum för Tough Viking kids:
Stockholm, Stadion 1,5km – 12 maj
Stockholm, Djurgården 1,5km – 25 aug
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset