En rad företag har antagit utmaningar från privatpersoner i hopp om billig marknadsföring.
En rad företag har antagit utmaningar från privatpersoner i hopp om billig marknadsföring.

Gratis produkter i utbyte mot likes, kommentarer och delningar. Utmaningarna har svämmat över på Facebook den senaste tiden. Företagen jublar över billig marknadsföring när privatpersoner blir "medproducenter i deras marknadsföring", enligt varumärkesdoktorn.

”Om jag får 10 000 likes, 2 000 kommentarer och 1 000 delningar, kan jag då få…”.

Ni känner säkert igen formuleringen från utmaningarna som har blivit mycket populära på Facebook den senaste månaden. Det handlar om privatpersoner som vill ha gratis produkter eller tjänster av företag. Deras betalning är att de publicerar ett inlägg på Facebook som de försöker göra viralt. Företagen får på så sätt marknadsföring gratis eller för en billig peng.

Mannen bakom den kanske mest uppmärksammade utmaningen i Sverige hittills är 20-åriga studenten Mattias Kylemark. En förmiddag i mitten av mars kände han ett begär efter gifflar.

– Jag hade kaffe men inget fika och tänkte att det vore gott. Men jag hade knapert med pengar, berättar han.

Då fick han idén att utmana Pågen: om han fick 100 000 likes, 50 000 kommentarer och 25 000 delningar skulle han få tre påsar gifflar. De antog utmaningen.

LÄS MER: Du kan ladda ner en fil med allt Facebook vet om dig – så här gör du

Mattias Kylemark publicerade inlägget och trodde att han skulle landa på ett par hundra likes. Så blev det inte.

– Mobilen bara låg och skakade, säger han.

Några dagar senare var utmaningen i hamn. Representanter från Pågen knackade på och gav Mattias runt 800 gifflar.

– Många misstänkte att jag var anställd hos Pågen, men jag är bara en student som var sugen på bullar.

De senaste veckorna har antalet utmaningar exploderat på Facebook.

– Min utmaning var nog startskottet. Det var mitt höga tak och de få påsarna som gjorde det tror jag. Nu blir folk bara irriterade.

Pågen antog Mattias Kylemarks utmaning. Foto: Privat/Facebook

Det kan mycket väl vara Mattias giffel-utmaning som satte igång rörelsen i Sverige. Men idén är inte ny.

Tidigare har metoden även använts för att få andra saker än produkter. Som när en amerikansk student ville ha en baldejt i februari 2014. Han frågade en cheerleader för NFL-laget Houston Texans om hon gick med på att vara hans dejt om han lyckades skrapa ihop 10 000 retweets på Twitter. Hon svarade ja. Retweetsen rasade in och de två gick på balen några månader senare.

Det är oklart när idén om att utmana företag föddes. Men 2016 diskuterades fenomenet på ett amerikansk forum för marknadsföring efter att en kvinna kontaktat företag i hopp om att få ett uterum om hon fick ett visst antal likes, kommentarer och delningar inom en viss tidsperiod.

LÄS MER: Sex saker som alla på Facebook borde tänka på

Det absolut mest kända exemplet på fenomenet måste vara ett inlägg på Twitter från april förra året. 16-årige Carter Wilkerson frågade snabbmatskedjan Wendy’s hur många retweets som skulle krävas för att få gratis kycklingnuggets i ett år. De svarade 18 miljoner.

Utmaningen blev en rörelse under hashtaggen #NuggsForCarter och uppmärksammades av en rad kändisar och företag. En månad senare var 16-åringens inlägg det mest retweetade någonsin med över 3,4 miljoner retweets.

Trots att Carter inte nådde upp till 18 miljoner retweets fick han sin årsförbrukning av nuggets och var glad. Wendy’s fick gratis marknadsföring och var minst lika glada. Enligt sajten Alist Daily var medieutrymmet de fick på grund av Carters tweet värt över sju miljoner dollar.

Carter Wilkerson lyckades inte nå 18 miljoner retweets, men han fick ändå sin årsförbrukning av nuggets. Foto: Twitter/Wendy’s

Eva Ossiansson är varumärkesdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hon förstår att Pågen och andra företag nappar på utmaningarna.

– Det är jättesmart av dem. De får exponering, skapar en händelse och får uppmärksamhet runt varumärket. I det här fallet är det en av deras kunder som tycker om gifflar och de kan visa att de premierar kunder. Han blir medproducent i deras marknadsföring, säger hon.

Tycker du att det är cyniskt av företagen att utnyttja situationen?

– Nej, inte direkt. Som företag är det väl roligt att vara med i matchen. De får så klart en motprestation eftersom att du betalar med ditt inlägg. Medieutrymmet är värt mycket för företagen.

Kommer fenomenet dö ut?

– Det är alltid väldigt kul i början. Men vi kommer snart att tröttna som på allt annat. Ice bucket challenge var kul i början, sedan när alla gjorde det kände man bara ”suck, inte igen”.

Tror du företag nu hör av sig till privatpersoner för att skapa utmaningar?

– Så snart de börjar göra det är de i en gråzon, då är det inte äkta. När företag gör så brukar det inte bli så himla bra. De köper likes på ett annat sätt och det funkar inte i längden.

LÄS MER: Fem inlägg du aldrig ska dela på Facebook

Efter Mattias utmaning har bageriföretaget Pågen fått många liknande förfrågningar.

– Vi såg dock detta som en engångsgrej och bestämde oss därför direkt för att inte anta liknande utmaningar, säger Anna Säfström, informatör på Pågen.

Hur mycket var utmaningen värd för er i marknadsföringssyfte?

– Det är svårt att uppskatta vad just Mattias utmaning bidragit till, men vi såg ju helt klart att folk uppskattade hans initiativ och att han fick mycket positiv respons, säger Anna Säfström.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset