Under valår blir vi generellt mer intresserade av politik, men det kan finnas orosmoment inför valdagen hos väljarna.
Under valår blir vi generellt mer intresserade av politik, men det kan finnas orosmoment inför valdagen hos väljarna.

Väljarna oroar sig för smutskastning och vill se mer fokus på sakfrågorna. Metro har undersökt vad vi helst vill att valrörelsen 2018 präglas av.

Valåret 2018 är igång. Samtidigt är intresset för att följa årets valrörelse stort, visar en ny undersökning från Yougov gjord på uppdrag av Metro.

En tredjedel uppger att de i mycket hög utsträckning är intresserade av att följa valrörelsen fram till valet, och bara fyra procent svarar att de inte alls är intresserade av att göra det.

Något som inte förvånar Marie Grusell, medieforskare på Göteborgs universitet.

– Vi blir helt enkelt mer politiskt intresserade under ett valår, säger hon.

Hos dem som inte kommer att följa valrörelsen är den vanligaste anledningen att de inte är intresserade av politik, vilket nästan hälften svarar.

När människor får välja vilken mediebevakning de vill ha hamnar frågan om vem som kan tänkas bilda regering med vem och information om de valbara personerna långt ner på lisan över vad människor vill se mer av.

Bengt Johansson och Marie Grusell, båda verksamma vid Göteborgs universitet.

LÄS MER: Yougov: Det rödgröna blocket störst – men fortsatt jämnt mellan blocken

Istället är det mer fokus på sakfrågor, allmänbildande information, fokus på enskilda partierna istället för blockpolitik och en hårdare granskning av makthavarna som ligger högst upp på listan.

– Jag tycker att det är både bra och sunt att folk vill se mer fokus på sakfrågorna. Vi har haft en tendens med mer fokus på speljournalistik, där formen för journalistik blivit mer spelorienterad. Det här visar att folk vill ha sakfrågorna i fokus, säger Marie Grusell.

Men samtidigt är det inte alltid väljarna främst tar del av den typen av valbevakning som de säger att de vill ha, enligt Bengt Johansson, professor i journalistik vid Göteborgs universitet.

– Istället för att titta på Agenda på söndag kväll kanske vi zappar över till Seinfeld om vi är lite trötta. Vi har en bild av den goda, ideala medborgaren, men det är inte säkert att vi agerar så när verkligheten tränger på, säger han.

På listan över vad som oroar väljarna inför valåret ligger smutskastning av meningsmotståndare i topp, följt av att det kan finnas politiska frågor som ingen vågar samtala om och politiska lögner som gör det svårare att veta vem man borde rösta på.

Nästan en tredjedel är oroliga för att falska nyheter ska få spridning på sociala medier.

– Här kan vi se en påverkan kring vad människor oroar sig för utifrån vad som hände i den amerikanska valrörelsen, säger Marie Grusell.

Just sociala medier spås få en ökad påverkan på valrörelsen 2018. För första gången har vi en valrörelse i en tid där inte bara unga utan människor generellt har internet som den viktigaste informationskällan, vilket studien ”Svenskarna och internet” från Internetstiftelsen i Sverige, IIS, visade 2016.

2010 blev bloggposten ”Sveket”, ett inlägg om en utförsäkrad mamma, stor strax innan valet. Något liknande skulle kunna slå stort även i årets valrörelse, tror Marie Grusell.

– Samtidigt är människan en ganska trög varelse och de politiska partierna har inte så mycket pengar att de kan vara överallt. Det finns begränsningar som gör att sociala medier kanske inte blommar ut så mycket som det skulle kunna göra, säger hon.

Bengt Johansson tror att valrörelsen till stor del kommer att präglas av regeringsfrågan.

– Helt enkelt eftersom vi har det parlamentariska läget som vi har. Sakfrågemässigt verkar vi redan nu kunna se att det till stor del kommer att handla om frågor som brott och straff, säkerhet och trygghet. Men det kan alltid hända saker under våren som ger en annan vinkling på valrörelsen.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av YouGov under perioden 12-15 januari 2018. Sammanlagt har 1 526 intervjuer genomförts via YouGovs panel med män och kvinnor 18-74 år, varav 1 175 uppgett partipreferenser. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder, region och röstfördelning vid riksdagsvalet i september 2014. Den maximala osäkerheten i undersökningen är +/- 2,9% (procentenheter).

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset