Bilden visar hur de nedåtgående kurvorna för resultaten inom matematik och naturvetenskap nu brutits för svenska åttondeklassarna medan fjärdeklassarna fortsätter sin tidigare klättring uppåt.
Bilden visar hur de nedåtgående kurvorna för resultaten inom matematik och naturvetenskap nu brutits för svenska åttondeklassarna medan fjärdeklassarna fortsätter sin tidigare klättring uppåt.

Svenska grundskoleelever har åstadkommit ett trendbrott i den senaste Timss-undersökningen. Och för ovanlighetens skull tycks politikerna vara eniga: Det är eleverna och lärarna som ska äras.

Det var som det gick en unison suck av lättnad genom Skolsverige när den internationella organisationen IEA och Skolverket presenterade resultaten av Timss 2015. Efter ett antal internationella mätningarna med dystra utfall för Sverige visade det sig att såväl fjärde- som åttondeklassare når en högre snittpoäng i både matematik och naturvetenskap, jämfört med mätningen 2011.

– Grattis till Sverige! säger IEA:s högste chef Dirk Hastedt, som säger att det är ett trendbrott.

Tidigare tapp

Sedan den första Timss-undersökningen 1995 har resultaten för åttondeklassarna försämrats för varje mätning. Men nu har de nedåtgående kurvorna alltså vänt upp.

– Det är stort och glädjande, inledde Mikael Halápi, Skolverkets vikarierande generaldirektör, den svenska presskonferensen.

Fjärdeklassarna har varit med sedan 2007 och även där pekar kurvorna uppåt – för tredje mätningen i rad.

Dirk Hastedt ser skäl att vara optimistisk:

– Den information vi har talar för att resultaten borde fortsätta att stiga i framtiden.

Mindre bra

IEA låter även testa gymnasieelever som läser matematik och fysik på avancerad nivå. I Sverige är det sistaårselever på natur- och teknikprogrammen som testats med spretigt resultat: Ett förbättrat resultat i matematik och ett rejält försämrat resultat i fysik.

– Vi ser att det är framför allt de rena fysikbegreppen som eleverna har svårt med, inte de delar som har matematikinslag, säger Carola Borg, Skolverkets projektledare för Timss Advanced.

Behövs analys

Skolverket vill ännu inte spekulera i vad förändringarna beror på – det krävs uppföljande studier. Men trendbrottet är ett faktum och det kan Skolsverige glädja sig åt i dag, tycker Mikael Halápi.

– Men vi har långt kvar för att komma upp på de nivåerna vi varit på och det är det vi strävar efter.

Sverige har alltså långt kvar till de poäng som nåddes på 90-talet. Det är dessutom så att de svenska eleverna presterar under genomsnittet i matematik för EU- och OECD-länderna. I naturvetenskap hävdar sig Sverige bättre. Fjärdeklassarna presterar över EU/OECD-snittet och åttondeklassarna på samma nivå som EU- och OECD-genomsnittet.

En injektion

Trots detta kan dagens besked från IEA fungera som en injektion för skolan.

– Äras den som äras bör. Det är eleverna som gjort testerna och som presterat resultaten, säger Mikael Halápi men tillägger att bakom varje elev finns engagerade lärare.

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) talar om en "arbetsseger för svensk skola":

– De här resultaten ska ingen regering ta åt sig äran för, säger han och får medhåll av förre utbildningsministern Jan Björklund (L).

Redan om en vecka presenteras resultaten i ett annat internationellt kunskapstest, Pisa 2015. Frågan är om de glada dagarna är över då, eller om Sverige får se ytterligare ett trendbrott.

Henrik Montgomery/TT
Fjärde- och åttondeklassare har blivit bättre på matematik och naturvetenskap jämfört mot år 2011. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset