Katter som har ett eget Instagramkonto är ett växande fenomen. De har nästan kommit att bli som kändisar. ”Det är sjukt att folk som inte känner mig ändå vet vem min katt är”, säger Sofia Lundgren.

Sofia Lundgren
Sofia Lundgren

Katten Chester har hundratals fler följare än ägaren Sofia Lundgren.

Söthetsfaktorn väger tungt på sociala medier. I USA finns det missar med flera miljoner följare, som @Nala_catmed 1,1 miljoner följare och katten @iamlillbub med över 374 000. Katterna figurerar nästan som kändisar med egna hemsidor och kläder man kan köpa med deras tryck på. Den svenska katten Chester ägs av Sofia Lundgren från Stockholm. Han har på tre månader fått nästan 500 följare på kontot @littlechester.

– Det är sjukt att folk som inte känner mig ändå vet vem min katt är, säger Sofia Lundgren.

De flesta av Chesters följare är internationella, mestadels folk från Hong Kong och USA. Anledningen till att hon skaffade Chesters konto var inte för att han skulle bli känd.

– Jag kände att han var en sådan stor del av mitt liv att han behövde ett eget Instagramkonto, säger Sofia Lundgren.

Fenomenet med kattkändisar tror Sofia beror på den senaste katthetsen som pågått.

– Det är väldigt intressant att det har blivit så här, men också ganska kul. Jag tror att anledningen till att det har blivit just katter som är så populära, är för att de är roligare än de flesta djur. Chester visar väldigt mycket känslor och har väldigt mycket karaktär.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset