Slim Jim - träning, kost och sunt förnuft

Hur snabbt kan mina muskler växa? Hur mycket fett kan jag bränna på en månad? Frågorna och myterna kring vilken målbild man ska sätta upp många. Denna vecka ska jag försöka besvara ett par av dom.

• Varför ha en målbild?

En student pluggar ofta inte för att han/hon vill bli en smartare person, utan för att tillgodose sig en specifik mängd information och således kunna ta sin examen. En snickare slår inte i 1000 spikar i en bräda för att han gillar ljudet av 2 metallföremål som kolliderar. Han gör det för att bygga en specifik produkt med en förutbestämd funktion. Oavsett vad vi människor tar oss för tenderar vi att prestera bäst när vi har ett tydligt mål. Precis som med allt annat här i livet behöver vi även sätta upp tydliga mål när det kommer till vår träning. De som endast tränar för att undvika sitt dåliga samvete och saknar en drivande målbild, tenderar enligt min erfarenhet ha högre fallenhet för att sluta. Dock måste vi först skaffa oss tillräcklig kunskap för att veta vad en realistisk målsättning är. Detta är ofta är svårare än många tror…

Självklart är det viktigt att dessa mål både är realistiska, mätbara och tidsbestämda. Allt som oftast springer jag på människor som säger ”tills sommaren ska jag vara slimmad”. Exempel på problem som uppstår med detta resonemang är: Hur kan man mäta att man är slimmad? Sommaren varar under flera månader? Jag skulle gärna vilja att ni definierade målen med något eller flera av följande utgångspunkter:

• Jag väger nu X kg, tills den 1 feb ska jag gått ned till X kg.
• Jag orkar nu X kg i marklyft, tills den 1 feb skall jag orka X kg.
• Jag springer nu milen på X min, tills den 1 mars ska jag springa den på X min.
• Jag känner mig hängig och trött på jobbet, tills den 1 juni ska jag byggt upp en hälsa som gör att jag utan problem tar mig genom arbetsdagen.

Målen behöver alltså inte nödvändigtvis innebära en viss muskeltillväxt eller fettreduktion, utan kan självklart även vara ett bättre mående, social stimulans eller avkoppling. Det viktiga är att alla tänker till och sätter upp de mål som är viktiga för just en själv. För att driva sig själv och kunna utvärdera om man är nöjd med träningen måste målen vara mätbara. Dessa ska i sin tur antingen ge en positiv bekräftelse eller berätta att det är dags för en förändring.

• Hur vet man vad som är ett realistiskt mål?
”Min kompis gick upp 15 kg muskler och förlorade 10 kg fett på bara ett år…”

Det har alltid funnits en massa skröner och myter kring hur snabbt man kan förändra sin fysiska status. Genom att titta på diverse träningsmetoder och lyssna på människor i ens närhet får man höra väldigt varierande uppgifter. Beroende på källa kan man förbränna allt mellan 0,5kg till 4kg fett på en månad, samt uppnå en muskeltillväxt på mellan 0,5kg till 5kg per månad. Vart ligger sanningen? Hur högt ska man våga sikta?

En sak skall vi dock vara klara med från början. Det tar tid att forma kroppen och resultatet är väldigt individuellt. Lika stor skillnad som det finns mellan våra personligheter, finns det även i våra genetiska anlag. Det finns inga genvägar eller absoluta sanningar! Enbart tydliga mål, bra kost- och träningsupplägg samt en stark inre drivkraft.

Om ni vill ha stöd med att sätta upp en långsiktig och realistisk målsättning, är ni välkomna att maila till mig. Beskriv era förutsättningar så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa er.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset