Många har nog varit med om det – men få vet vad det egentligen betyder. Vad är ett signalfel och hur kan det inträffa gång på gång?

Vad är ett signalfel?

Ofta när det blir stopp i tunnelbanan eller tågtrafiken hänvisar skyltningen till signalfel. Det är en term som inte säger särskilt mycket för gemene man, men det är kanske inte så konstigt heller. Ett signalfel kan nämligen ha flera orsaker och är inte någon beskrivning av problemet i sig.

– Det kan egentligen vara väldigt många fel. Växelfel, spårfel, lampfel, elförsörjningsfel och så vidare, som signalsäkerhetssystemet då noterar och sätter ett stopp för. Det rapporteras sedan som signalfel, säger Fredrik Cavalli-Björkman, biträdande trafikavdelningschef på Trafikförvaltningen.

LÄS MER: Här är tiderna du ska undvika i tunnelbanan

Så ett signalfel betyder egentligen att signalsystemet fungerar som det ska?

– Det är jättebra beskrivet, det är precis så det ska fungera. Det är lite taskigt att säga signalfel, det är egentligen ett signalrätt som visar att systemet hittat något konstigt. I stället för att köra vidare går vi då till stopp, undersöker vad felet är, och åker sedan vidare.

Vad är signalsäkerhetssystemet?

Det är det system som ger ”rött och grönt ljus” i spårtrafiken. Så fort någon störning uppstår någonstans så är det signalsäkerhetssystemet som upptäcker det och sätter stopp.

– På vintern till exempel får vi mycket fel i våra växlar, det beror på att det kommer snö mellan de rörliga delarna. Signalsystemet känner när spårtungorna sluter 100 procent tätt, men när det kommer snö emellan så blir det signalfel. I själva verket är det då snö i växeln som måste tas bort, sedan går det att köra igen.

LÄS MER: Här är SL:s svar efter Carolas plankning på tunnelbanan

Varför kalla det signalfel i stället för det faktiska problemet?

Enligt Fredrik Cavalli-Björkman sker en mer utförlig beskrivning i de fall som stoppet är mer omfattande.

– Det händer absolut att vi berättar mer om det hänt något, om ett tåg gått sönder och står och kortsluter. Det är klart vi berättar det. Men den information vi får från våra kunder är att det viktiga inte är vad det är för exakt fel, utan prognosen för när det är återställt. Det satsar vi mer på om det är ett lampfel eller liknande. Då bryr sig gemene man inte om vad det är för fel, utan när trafiken kommer igång igen.

LÄS MER: Här fuskas det mest i tunnelbanan

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om tunnelbana