Socker och raffinerade kolhydrater ska du undvika – de gör ingen nytta alls i kroppen.
Socker och raffinerade kolhydrater ska du undvika – de gör ingen nytta alls i kroppen.

LCHF, GI, 5:2, Atkins – vi pumpas med instruktioner om hur vi ska göra för att äta nyttigare och tappa kilon. Men är en diet som får oss att gå ner i vikt automatiskt en hälsosam kost? Vi frågade två experter.

För att vara nyttig och att äta hälsosamt krävs det inte att du tar till speciella dieter, där du inte äter kolhydrater alls eller äter väldigt lite några dagar i veckan. Det berättar näringsfysiologen Karin Jonsson.

– Metoder som LCHF och 5:2-dieten kan absolut fylla en funktion – att gå ner i vikt. Det är lättare att hålla dig till strikta regler om vad du får äta och vad du inte får äta jämfört med att försöka äta ”lite lagom”. Men det behövs inte för att leva hälsosamt, det behöver inte vara så extremt, säger hon.

Kostrådgivaren Carolin Helt håller med.

– Krångla inte till det så förtvivlat. Ät vanlig mat, säger hon.

LÄS MER: Diet – krångel eller hjälp att nå målen?

Vad är onyttigt?

Det finns dock vissa livsmedel som du med fördel kan undvika om du vill äta nyttigt. Båda experter är eniga med att raffinerade, vita kolhydrater, inte gör någon nytta alls i kroppen.

– Rent vitt socker och raffinerade kolhydrater gör generellt ingen nytta. Du behöver inte vara fanatisk och äta noll gram, men vill du äta nyttigt ska du undvika det, säger Karin Jonsson.

– Undvik den uppenbara skräpmaten, den som innehåller industrifetter, raffinerade kolhydrater, socker och tillsatser. Som godis, kakor, läsk, pizza, paj, snacks och bullar, säger Carolin Helt.

Så, vad ska vi äta egentligen?

– Fokusera på att i mesta möjliga mån välja råvaror före färdiga livsmedel. Grönsaker, frukt, rotfrukter, potatis, ris, bulgur och i proteinväg rent kött, fågel, fisk, ägg och naturella mejeriprodukter. Så länge du varierar, då blir spektrat av näringsämnena du får i dig större, säger Carolin Helt.

Karin Jonsson har en enkel regel: Ät varierat och så oraffinerat som möjligt.

– Välj bort hårdprocessade livsmedel och välj i stället rena livsmedel. Vi kan inte äta ett sädeskorn plockat direkt från åkern, maten måste vara lite processad, men att ha kvar så mycket som möjligt av ursprungsprodukten är en bra riktlinje.

Måste jag räkna kalorier?

Det korta svaret på den frågan är nej. Kalorier är kroppens bränsle och får du i dig mer bränsle än du gör av med så kan det visserligen leda till att du går upp i vikt. Men några extra kilon är generellt ingenting du behöver vara rädd för, och det finns många fler faktorer som spelar in i att leva hälsosamt än din badrumsvåg. Oavsett hur mycket du väger så är det bra att röra på sig och försöka ha en aktiv livsstil. Och att konstant äta färre kalorier än du gör av med är inte heller alltid att rekommendera.

– Så länge du får i dig alla näringsämnen du behöver, kan du ligga på ett litet kaloriunderskott. Ett litet underskott kan vara positivt, men det kan också göra så att du känner dig trött och konstant sugen på mat, vilket minskas om du ligger i balans, säger Karin Jonsson.

– Är du viktstabil, är frisk, pigg och har kraft och ork att göra det du vill – då äter du tillräckligt, säger Carolin Helt.

 

LÄS MER: Hur nyttiga är egentligen proteinpuddingarna?

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset