Under musikfestivalen Way out west lanserar Metro initiativet #VARINTEENDOUCHE. Ett initiativ som uppmuntrar att få stopp på kränkningar, hot och hat.

Tyvärr finns det skitstövlar överallt. På nätet, på jobbet, på krogen. Människor som trycker ner och trampar på andra. Både fysisk och psykiskt. Människor som av någon märklig anledning verkar ha närmare till hat än till kärlek. Och som inte heller verkar förstå och kunna respektera att människor är olika, tycker olika och ser olika ut.

Med initiativet #VARINTEENDOUCHE vill Metro vara med och få stopp på kränkningar, hot och hat. Vi vill få människor att stå upp för sig själv och varandra och sprida kunskap och förståelse. Vi tycker att det är just det som gör världen så fantastisk.

Metro vill uppmuntra både festivalbesökare och er som läsare att ge en komplimang. Öppna sinnet. Backa någon. Var glad över att olikheter finns. Lyft varandra. Visa solidaritet. Var inte en douche, det är enkelt.

Initiativet sprids med hjälp av Metros egna kanaler både i print och här på metro.se. Vi har vår egen debattchef Soraya Hashim på plats under Way out west. Hon kommer att leda samtalet #VARINTEENDOUCHE under WOW Talks och vi arbetar aktivt med väl valda profiler som sprider initiativet vidare.

Är du på plats under Way out west?

Under Way out west äger Metro en stor blomvägg precis vid entrén till festivalen. Där synliggör vi just ovan kampanj mot näthat – #VARINTEENDOUCHE. Vi uppmanar festivalbesökarna att ge en komplimang. Öppna sinnet. Backa någon. Var glad att olikheter finns. Vi plåtar er som festivalbesökare och samtliga bilder som tas publiceras på metro.se. Så kom förbi och gör oss sällskap och sprid initiativet vidare!

 

LÄS MER: Artisterna får maka på sig – nu ska debattörerna också få plats på Way out west

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset