Inte nog med att benböj, burpees och chins ska ta livet av en under ett svettigt träningspass. Som grädde på moset ska man dessutom tvingas utstå träningsvärken från helvetet. But why?

Länge har man trott att smärtan beror på skador på muskelfibrerna men nyare forskning visar att själva värken snarare beror på att muskelfibrerna byggs upp och stärks. Oavsett vilket är det i alla fall garanterat ofarligt med träningsvärk, hur vidrig den än är.

Vad man får träningsvärk av verkar det i alla fall inte vara något snack om. Excentrisk träning, alltså träning som innefattar en bromsande rörelse, brukar vara ett säkert kort för att skaffa sig ömmande muskler. Om man dessutom gör övningar som kroppen inte heller är van vid är det också större risk att få träningsvärk. Fast ofta är träningsvärk individuellt. Vissa kanske inte ens får någon värk överhuvudtaget medan andra knappt kan röra sig dagarna efter ett träningspass. Med andra ord kan både vältränade och otränade personer få träningsvärk.

För den som har det riktigt plågsamt finns det metoder som kan lindra värken. Två bra exempel är massage eller lättare träning som får igång blodcirkulationen. Det sägs även att ett riktigt kallt bad också har bra lindringseffekt på lidandet, om man nu vill försöka sig på det. Eller så står man helt enkelt ut med smärtan ett tag (den går ju trots allt över) och känner sig stolt över att man faktiskt tränat.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset