Kinga Lezanska Sjölin

Ann-Sofie Nilsson lyfter en tyngre vikt och Andreas Thulin lyfter en lättare.

JIM ROSLUND Upplysningsfilosofen John Stuart Mills uttryckte på 1800-talet de liberala visdomsorden "Variation är livets krydda". Även om jag varken är filosof eller socialliberal tänkare kan jag inte annat än att hålla med honom, fast på min egen spelplan.

Oavsett vilken träningsform du utövar kan du förbättra dina resultat avsevärt genom att variera ditt utövande och ständigt ställa din kropp inför nya utmaningar. Detta gäller oavsett om ditt mål är att bygga muskler, bränna fett eller förbättra konditionen.

Styrketränar du med samma övningar en längre tid så anpassar sig musklerna till detta relativt monotona mönster. Muskelcellerna specialiserar sig för just dessa övningar och det blir väldigt svårt att uppnå ytterligare resultat. Byter du till helt andra övningar märker du snart hur otränade dina muskler verkar.

För att förbränna fett måste din kropp förbränna energi. Tränar du med en för liten variation så minskar energiåtgången under de övningar som du brukar utföra och din totala fettförbränning minskar.

När du
varierar din träning har din kropp inte samma möjlighet till specialisering utan måste kontinuerligt bygga upp och förbättra sig.

Variation ger möjlighet till ökad muskeltillväxt och styrka, bättre syreupptagningsförmåga och ökad fettförbränning. Ett grovt riktvärde är att använda ett visst träningsupplägg i ca 1-4 månader, varefter du bör lägga om träningen.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset