Spendrups har ambitionen att vara ensamma på marknaden med varumärket.
Spendrups har ambitionen att vara ensamma på marknaden med varumärket.

I slutet av året har den sista flaskan Trocadero tappats upp. Spendrups äger varumärket sedan i fjol och målet är att vara ensam på marknaden med varumärket.

Vasa bryggeri i Njurunda måste redan till våren minska produktionen av läsken som ofta kallas för Norrlands nationaldryck, skriver Sundsvalls tidning.
– Att Trocadero har varit en stor del av vår omsättning är inget att sticka under stol med och vi kommer att överleva det här med. Vi jobbar så mycket vi kan för att inte behöva permittera någon personal på grund av det här, säger Niclas Nilsson, vd på Vasa bryggeri, till ST.

LÄS MER: Här förbjuds restauranger från att sälja läsk med obegränsade påtårer

Drycken är bryggeriets storsäljare. Man producerar ungefär 1,2 miljoner liter av läsken per år. Men efter att Spendrups köpte varumärket tvingas Vasa bryggeri att lägga ner tillverkningen, något som har upprört många på sociala medier.
– Det är klart att det blir känslomässigt att tappa Trocadero. Vi har jobbat med den drycken så länge att det känns i hjärtat att inte få producera den längre, helt klart. Men det är inget vi kan göra något åt utan nu ser vi framåt, säger Niclas Nilsson till ST.

LÄS MER: Här blir det dyrare att dricka läsk

Läsken kommer fortfarande att licenstillverkas av några bryggerier, bland annat Vasa, men de måste som sagt lägga ner vid slutet av 2018. Spendrups kommer själva ta upp produktionen.
– Vi kommer inte att göra något plagiat på Trocaderon, det finns inte i denna värld. Men att hitta en ersättare är ett måste, säger Niclas Nilsson till ST.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset