Nyheter

Vasen för över 20 000 var fejk – får inte pengarna tillbaka

Skärmdump, Bukowskis Market.

Trots att den vas som en man köpt för över 20 000 kronor på auktionshuset Bukowskis Market visade sig vara en kopia får han inte reklamera köpet. Nu anmäler han auktionshuset till Allmäna reklamationsnämnden. 

En 39-årig man köpte en vas på auktionshuset Bukowskis Market i tron om att den var från år 600-400 f Kr. För vasen betalade han då över 20 000 kronor. Nu har det visat dig att det är en kopia från 1900-talet, och därmed alltså inte alls värd det han betalat för den. I en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) skriver han: 

”Då föremålet inte är autentiskt och från den tid som uppgavs av Bukowskis Markets experter bör köpet hävas. Åldern har uppgivits som "troligen 600-400 f Kr" medan den enligt internationell expertis mer troligt är 1900-tal, enligt utlåtande, det vill säga drygt 2 300 år yngre. Att använda begreppet troligen och överlåta på en lekman att göra bedömningen av ett föremål som mest troligt är en kopia är vilseledande”. 

39-åringen menar att sannolikheten åtminstone bör vara större än femtio procent när man anser något som ”troligen”, särskilt när man marknadsför sig själva som "ett auktionshus som kombinerar det bästa från den traditionella auktionsvärlden såsom expertis, garanti och spänning med ett modernt sätt att handla". Något som det alltså inte tycks ha varit i detta fall. 

Men auktionshuset vill inte låta reklamera vasen: 

”Vi har nu tagit del av utskrifterna på korrespondensen angående vasen. Då den av oss katalogiserats som "troligen" samt med det lågt satta utropet vilket i sig är ett tecken på osäkerhet angående föremålets ålder, måste vi avslå din begäran på reklamation” har de skrivit till mannen, framgår det av anmälan. 

– Vi är tydliga i annonsen med ordet troligen och ett väldigt lågt utropspris. Hade det varit antikt hade vi aldrig haft ett utropspris på 2 500 kronor. Det är satt som ett rimligt utropspris på en välgjord kopia, men det kan också vara äkta. Då kan det vara ett roligt fynd. Så det är egentligen två signaler som signalerar att vi inte påstår att det är antikt, säger Paulina Sokolow, kommunikationschef på Bukowskis.

Kan ni förstå att kunden känner sig lurad?

– Just i det här fallet tror jag inte att personen känner sig lurad. Ordet troligen är ett vedertaget begrepp inom auktionsvärlden.

Köparen har avböjt att kommentera. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset