En ”bröstvägg”, ett danskt tv-program eller en skjorta? Gemensamt är att alla kan bli årets sexist enligt bloggen Genusfotografen.

American Apparel

Bilder ur American Apparels hårt kritiserade reklamkampanj, där män var klädda och kvinnor halvklädda.

Sex olika ”kandidater” har valts ut av den populära bloggen Genusfotografen, som gjort sig ett namn på ett uppmärksama bilder inom reklam och media som ansers vara sexistiska.  

Nu vill bloggen utse ”Årets sexist 2013”, och bland annat klädföretaget American Apparel, som tidigare kritiserats hårt och anmälts för sexistisk marknadsföring, kan ta hem utmärkelsen.

Men även lite oväntat kan vinnaren bli nyhetsbyrån TT. För en ”bröstvägg” inne på redaktionen, bestående av foton på popstjärnan Nicki Minajs överkropp

Metro ringde upp TT:s vd och chefredaktör Jonas Eriksson.

Hur känns det att vara nominerade?  

– Den historien är helt utdaterad nu. Väggen är borta sedan länge. Åsikterna gick isär om väggen, det var några som ansåg den var ett problem, och några som ansåg att vi borde haft kvar väggen. Men eftersom en del ansåg det var ett arbetsmiljöproblem tog vi bort den, säger Eriksson.

Vad ersattes den med?

– Det är antagligen Henrik Sedin med en hockeybuckla eller så är det Beyoncé på någon gala, jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg vilken bild det är.

►Länsförsäkringar drar tillbaka kritiserad kampanj

Tanken med priset är helt enkelt att uppmärksamma problemet med sexism inom samhället.

– Jag hoppas att jag inte behöver dela ut priset igen, men jag tror det blir återkommande. Man kan säga att det blir som en offentlig skampåle att få priset, det avskräcker nog, men problemet blir samtidigt uppmärksammat och kan få människor att engagera sig och använda sin konsumentmakt, säger Tomas Gunarsson, bakom bloggen Genusfotografen.

Vid 19-tiden så hade mer än 4 500 personer röstat på bloggen. Priset består av skämtmugg formad som ett kvinnobröst, målat i guld. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset