Med den nya tekniken kan forskarna se var på bilden flest förändringar gjorts.
Med den nya tekniken kan forskarna se var på bilden flest förändringar gjorts.

På senare tid har fotoretuschering tagits till extrema nivåer. Omöjligt smala, långa, rynk- och felfria modeller och skådespelare syns på reklampelare och magasin överallt.Nu kan forskare se exakt vilka förändringar som gjorts. Vill införa varningssystem.

Kee & Farid/PNAS

Första bilden är orginalet och andra bilden är retuscherad.

Kee & Farid/PNAS

Den här modellen har förlorat halva kroppen i retuscheringen. Även magen är utslätad och armarna förlängda.

Kee & Farid/PNAS

Bilder på framsidor av magasin är i dag ofta radikalt retuscherade.

– Publicister har legitima anledningar att förändra foton för att skapa en fantasi och sälja produkter. Men man kan inte ignorera den enorma mängden litteratur om de negativa effekterna av att utsättas för den här typen av bilder, skriver ansvariga professorn Hany Farid i rapporten.

Forskning har visat att bli utsatt för den här typen av retuscherade och orealistiska bilder skapar negativa kroppsuppfattningar och ätstörningar.

Hany Farid och kollegan Eric Kee har analyserat 468 original och retuscherade bilder. Utifrån dessa har de skapat en matematisk beskrivning av de förändringar som gjorts på modeller och kändisars foton. Därefter kategoriserar modellen bilderna i fem olika varningskategorier.   Om en bild markeras med en etta är den lätt retuscherad och en femma betyder att omfattande förändringar gjorts.

Nu hoppas forskarna att retuscherade bilder ska märkas med siffran så att betraktaren blir medveten om mängden förändringar som gjorts.

De har gjort test där människor fick titta på bilder och bedöma hur mycket retuscherade de var. Resultaten från testen stämde överens med resultaten från den matematiska modellen.

– Nu har vi ett matematiskt sätt att mäta fotoalteration. Vi kan dessutom förutspå människors reaktioner på bilder, säger Farid till DailyMail.

Forskarna började utveckla modellen efter att de fått reda på att den brittiska regeringen hade planer på att börja märka annonsbilder som var retuscherade.

Modellen hittar två typer av förändringar. Geometriska förändringar som smalare armar, midja och ben och fotometriska förändringar som borttagning av celluliter och hudtonsförändringar.

SE FLER RETUSCHERADE BILDER OCH HUR DE SER UT EGENTLIGEN HÄR.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset