Svenska housetrion Sunblock ligger högt på Englandslistan

Maja Suslin

Martin Pihl, Oksana Andersson, Rebecka Simonsson, Pernilla Lundberg och Magnus Nordin är Sunblock, housebandet som tagit Storbritannien med storm.

Ta tre modeller, två producenter och en rejäl nypa naken hud. Där har du Sunblock, svensk konceptuell baddräktshouse som fullkomligt sköljer över Europa.
Sunblock har lyckats med något som få svenska band kan stoltsera med – två singlar på tio-i-topp-placering på Englands hitlista.
Konceptet, med tre tjejer som gruppens ansikte utåt, föddes i samband med lanseringen av Sunblocks första singel, en houseversion av det gamla ”Baywatch”-temat ”I’ll be ready”.
– Det föll sig ganska naturligt. Vi gjorde en ”Baywatch”-låt och behövde tjejer till videon, säger Magnus Nordin.
För att hitta vad som söktes kontaktades flickfotografen Bingo Rimér.
Det är Pernilla och de dansande modellkollegerna Rebecka Simonsson och Oksana Andersson samt två manliga dansare som gör Sunblock till en eftertraktad akt på Europas klubbar.
– Det är nog många som förväntar sig att vi bara ska springa omkring i baddräkt och allt ska vara väldigt töntigt. Men vi har lagt ner mycket tid på att göra framträdandena proffsiga, säger Rebecka Simonsson.

AVKLÄTT
Gruppens två senaste videor har en minst sagt avklädd inriktning, med allt från pyjamaspartyn till badscener med tre tjejer endast iklädda badskum.
Frågan är hur viktigt unga, vackra kvinnor och naken hud är för Sunblocks framgång.
– Det var inget medvetet val, men det är ju en del av dagens skivmarknad. Sedan om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på. Jag tycker själv inte att vi säljer på sex utan på bra låtar i en snygg förpackning, säger Magnus Nordin.
Pernilla Lundberg håller med.
– Vi säljer inte på sex. Vi är söta, glada partytjejer som kör på, och det syns även på scen.
Den 28 juni släpps Sunblocks debutalbum ”I’ll be ready” i Sverige.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset