Mobilhandel Handeln med mobilen har minst sagt löpt amok. Än så länge är det ett "typiskt storstadsfenomen".
Mobilhandel Handeln med mobilen har minst sagt löpt amok. Än så länge är det ett "typiskt storstadsfenomen".

Fler och fler använder sin mobil eller surfplatta för att betala. De flesta är unga och bor i Stockholm. Och det vanligaste de köper är musik, appar och bussbiljetter.

Handeln från mobiler ökar så snabbt att procenttalen är närmast meningslösa. Omsättningen beräknas landa på hela 4,3 miljarder kronor i år i Sverige. Och eftersom den handeln var nästan obefintlig för bara något år sedan kan även de som är svaga i matematik inse att den procentuela tillväxten är hisnande.

Redan nu sker omkring 6 procent av den totala näthandeln via mobila enheter. Många av köpen är på ganska små summor men årsomsättningen per individ som börjat näthandla från mobiler landar ändå på 4 400 kronor, enligt den enkät som Dibs genomfört med 1 000 intervjuer.

Företaget Dips arbetar med betaltjänster för handel via internet.

– Det är än så länge ett typiskt storstadsfenomen, nästan 30 procent av stockholmarna har handlat med mobil men bara nio procent av dem som själva definierar sig som boende i landsorten, säger Dibs vd Eric Wallin.

Musik, spel och resetjänster, alltså buss- och tågbiljetter är de vanligaste köpen. Men hemelektronik växer också, inte minst kringutrustning för mobilen eller plattan, som mobilskal eller hörlurar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset