Musik. Siffrorna talar sitt tydliga språk. De senaste tio åren har försäljningen av cd-skivor mer än halverats och hälften av skivbutik- erna har slagit igen. – Den fysiska cd-skivan går en långsam död till mötes, säger Ian Colven, vd på Next Stop.

Tobias Lundgren / Scanpix
Vila i frid, cd-skivan

Statistiken visar hur många cd-album som sålts per år sedan 2002.

Statistiken visar att de senaste tio åren har försäljningen av fysiska album minskat med 59 procent. Det avspeglas även bland skivbutikerna. År 2002 fanns det 496 skiv- och videobutiker. Förra året hade siffran sjunkit till 259 stycken. 

För tre år sedan slog Next Stop Distribution igen skivbutiken Megastore i Stockholm efter att nedladdningen av musik hade gjort skivförsäljningen till en icke lönsam affär.

Är cd-skivan död?
– Den är inte död ännu. Men den fysiska cd-skivan går en långsam död till mötes, säger Ian Colven, vd på Next Stop och fortsätter:

– Det är en tidsfråga innan skivbolagen beslutar sig för att sluta producera fysiska cd-skivor. När? Jag tror att det sker inom fem, tio år. 

Men trots att statistiken talar sitt entydiga språk vill inte musikbranschen uttala att den fysiska cd-skivan har gått i graven. 

Lisa Cronstedt, informationschef på IFPI som företräder musikbolagen, säger att bara för att försäljningssiffrorna gick ner förra året behöver det inte betyda att de gör det i år. 
– I Sverige har vi gått mot att man vill ha digital musik och vi ser ett formatskifte. Men så länge intresset och tekniken finns så säljer cd-skivor, säger Lisa Cronstedt.

Per Sundin, vd på skivbolaget Universal Music i Sverige, säger att de har märkt av en nedgång i skivförsäljningen men vill inte heller dödförklara cd:n.
– Skivförsäljningen står för 40 procent av vår omsättning, säger han. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset