I butikerna tar klädkedjorna betalt för påsarna – för miljöns skull. Men om kläderna handlas via nätet är plastförpackningarna desto fler – och gratis. Metro har beställt hem kläder från H&M, Kappahl och Lindex för att undersöka förpackningarna.

Sommaren 2017 började klädkedjorna Kappahl, Lindex och H&M ta betalt för påsarna i butikerna. One bag habit kallades det gemensamma initiativet som ska ”bidra till minskad konsumtion av påsar och en ökad medvetenhet om påsars negativa miljöpåverkan” som det står på deras hemsida.

Sedan dess har påskonsumtionen i butikerna minskat drastiskt, enligt kedjorna. Både Kappahl och Lindex ser en nedgång i antalet påsar med uppemot 70 procent, medan H&M ser en nedgång med 60 procent.

H&M har dessutom börjat fasa ut plastpåsarna i butikerna helt och hållet och ersatt dem med papperskassar. De har också via ett nytt initiativ från Ellen Macarthur Foundation lovat att göra sig av med alla onödiga förpackningar till 2025. De förpackningar som då är kvar ska gå att återanvända, återvinna eller kompostera.

Elva plastpåsar för åtta plagg

Men om kläderna beställs via kedjornas nätbutiker kommer plastförpackningarna helt gratis och i en betydligt större mängd, räknat per plagg.

När Metro beställer hem totalt åtta plagg från de tre olika kedjorna kommer de i elva olika plastförpackningar.

Lindex

Tre plagg i fyra plastförpackningar.

Från Lindex beställde vi en topp, ett par byxor och ett par trosor. Alla kom i var sin plastförpackning. Tillsammans med ytterförpackningen blir det fyra plastförpackningar.

– Det handlar ofta om att skydda plaggen från väta och smuts under transporten, säger Anna-Karin Dahlberg, hållbarhetschef på Lindex.

Räcker inte ytterförpackningen för att skydda dem mot det?

– Vi har lyckats ta bort stora delar av plasten som plaggen ligger i när de skeppas från Asien. Vi har sett att detta fungerar bra i stor utsträckning och strävar mot att ta bort den även från e-handelslager till kund så att plagget endast ligger i ytterförpackningen.

Vad mer kan ni göra för att minska på plasten vid näthandel?

– Man skulle kunna titta på alternativa förpackningssätt. Vi kan säkert bli ännu bättre, men plasten vi använder i dag i våra kundpåsar och e-handelsförpackningar är en av de mest miljövänliga man kan använda. Vi har ingen nyproducerad plast, utan allt är återanvänt.

Kappahl

Tre plagg, fyra plastförpackningar. Och ytterligare en liten pappförpackning för boxershortsen.

Från Kappahl beställde vi ett par byxor, en pikétröja och ett par boxershorts. Alla kom i var sin plastförpackning, samt ytterligare en ytterförpackning. Boxershortsen var dessutom fästa i en bit papp.

– Förpackningarna är till för att kläderna inte ska skadas under ompackningen och transporten. Det kan också vara så att produkterna skadar varandra om man köper ett bälte och en topp till exempel. Om plasten återvinns anser vi det vara en hållbar lösning, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl.

Hon tror samtidigt att företaget kan bli bättre på att få kunden att återvinna förpackningarna.

– Vi har återvinningssymbolen på våra förpackningar. Men jag tror att vi kan lyfta frågan mer.

H&M

Från H&M beställde vi en skjorta och ett par pyjamasshorts. Båda kom i var sin plastförpackning, samt en ytterförpackning.

Felicia Reuterswärd som är hållbarhetschef på H&M Sverige berättar att deras mål är att alla onödiga förpackningar ska vara borta till 2025, oavsett om de är i butikerna eller i postpaketen till kunderna.

– Vi har kommit längre när det gäller påsarna i butikerna, men samma vision och strategi gäller för e-handeln, säger Felicia Reuterswärd.

Räcker det inte med en ytterförpackning för kläderna?

– De förpackningar vi har idag finns av praktiska orsaker. Alla onödiga förpackningar kommer att jobbas bort och just nu är det för tidigt att säga exakt vilka förpackningar som kommer att försvinna.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset