Så har vinylförsäljningen fått nytt liv På Record store day slog butiken Pet Sounds försäljningsrekord.
Så har vinylförsäljningen fått nytt liv På Record store day slog butiken Pet Sounds försäljningsrekord.

Det har sedan länge talats om skivbutiksdöden. Men för vinylälskare är butikerna i allra högsta grad levande. Och samtidigt som svenska butiker slår försäljningsrekord öppnar nya vinylfabriker i USA.

– Halva butiken består av vinyl, så var det inte för fem år sedan, säger Stefan Jacobson som jobbar på skivbutiken Pet Sounds i Stockholm.

Enligt honom kan vinylförsäljningen vissa dagar stå för upp till 50 procent av butikens omsättning. Den 26 april firades Record store day, skivbutikens dag, i Sverige. Just den dagen sålde Pet Sounds nästan enbart vinylskivor.
– Det var den bästa Record store day någonsin, vi slog alla försäljningsrekord, vilket är lite konstigt med tanke på att det nästan inte gick att komma fram till disken och handla.

Enligt alla mätningar fortsätter vinylförsäljningen att öka, och USA:s största vinylpresseri, i Nashville, har nu meddelat att de kommer att expandera. Trenden har pågått, och fortsatt att växa, sedan 2006. 
– Jag tror det beror på att den lite yngre generationen upptäckt att det är mycket häftigare med vinyl än cd-skivor, säger Stefan Jacobson.

När Jack White, medlem i rockgrupper som The White Stripes och The Dead Weather, släpper ny skiva i juni gör han det med något han kallar för en Ultra LP. Skivan innehåller alltifrån baklängesuppspelning till gömda spår och till och med ett hologram. Men trots de högre siffrorna är vinylförsäljningen fortsatt marginell i jämförelse med den digitala delen.
– Det är bara några procent av den totala försäljningen, säger Lisa Cronstedt, kommunikationsansvarig på Ifpi, som företräder de svenska musikbolagen.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset