Sedan åtminstone 2014 har Jenna Abrams byggt upp en image av sig själv som en självsäker, ung amerikansk kvinna.
Sedan åtminstone 2014 har Jenna Abrams byggt upp en image av sig själv som en självsäker, ung amerikansk kvinna.

En twittrare som citerats av New York times och till och med fått artiklar tillägnad sig var egentligen skapad av en rysk "trollfabrik". Det kan Daily beast avslöja.

Twittraren Jenna Abrams, vars nu nedstängda konto hade nästan 70 000 följare, har förekommit i artiklar skrivna av sajter som Bustle, USA Today, Infowars, Huffington Post, BBC och New York Times. I vissa fall har det handlat om artiklar med rubriken som ”15 funniest tweets this week” och “This Tweeter’s PERFECT Response to Kim K’s Naked Selfie Will Crack You Up.”.

Sedan åtminstone 2014 har Jenna Abrams byggt upp en image av sig själv som en självsäker, ung amerikansk kvinna, som när följarskaran blev tillräckligt stor började basunera ut kontroversiella åsikter om invandring, segregation och Donald Trump i samband med den amerikanska valrörelsen 2016. Bland annat har Abrams förespråkat en återgång till lagstadgad segregation i USA och spridit felaktig information om roten till det amerikanska inbördeskriget, vilket ledde till stor uppmärksamhet när hennes argument kritiserades.

LÄS MER: Forskare: Amerikanska alt-right-rörelsen försöker påverka Tysklands val

Men Jenna Abrams finns inte på riktigt, hon är skapad av den ryska ”trollfabriken” Internet Research Agency (IRA), berättar Daily Beast.

Informationen om Abrams som skapad av en trollfabrik är en del av en serie avslöjanden som framkommit i samband med den amerikanska kongressens pågående granskning av rysk påverkan på det amerikanska valet. Kongresshusets demokrater har som mål att göra allt innehåll som man lyckas identifiera offentligt, skriver man i ett uttalande.

Enligt Gizmodo har Twitter identifierat totalt 36 746 falska Twitter-konton som går att koppla till Ryssland och som varit aktiva under det amerikanska valet, och som producerat åtminstone 1,4 miljoner tweets som visats 288 miljoner gånger. Runt 131 000 av dessa ska vara kopplade till ”trollfabriken” IRA.

Gizmodo kan också visa en serie olika sponsrade inlägg som ska ha köpts av ryska organisationer i samband med det amerikanska valet.

”LGBT United”, som Metro tidigare skrivit om, ska bland annat ha betalat för att visa sitt material i flöden hos personer som var intresserade av hbtq-personers rättigheter, Bernie Sanders och Hillary Clinton. En annan sida, ”Heart of Texas”, ska ha riktat reklam mot Texasbor med formuleringar som ”Killary Rotten Clinton”, var ”brott” man tog avstånd från.

Facebook beräknar nu att ungefär 126 miljoner amerikaner nåtts av rysk propaganda skapad av IRA i samband med det amerikanska presidentvalet. Det är betydligt högre än de 10 miljoner amerikaner man tidigare talat om – den beräkningen var dock byggd på enbart 3 000 sponsrade inlägg och räknade inte med material som nått amerikaner organiskt, alltså utan att avsändaren betalat för att visa dem. 11,4 miljoner amerikaner ska ha nåtts av inlägg avsändaren specifikt betalat för att visa.

Som Metro tidigare kunnat berätta har inte innehållet som kopplas till Ryssland nödvändigtvis tagit ställning för en viss kandidat. Snarare har det handlat om att spä på konflikter inom USA, med propagandamaterial som rört ämnen som hbtq-personer, flyktingar, kristna och muslimer.

LÄS MER: Påstådd rysk Facebookreklam i rampljuset

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset