Åsa Larsson och Hugo Ewald är redaktörer för Viralgranskaren.
Åsa Larsson och Hugo Ewald är redaktörer för Viralgranskaren.

Tidskriften Scoop har sagt sitt. Metros Viralgranskaren är Sveriges fjärde mäktigaste aktör inom grävande journalistik. ”Vi har satsat på att inspirera människor”, säger redaktören Åsa Larsson.

Scoop, tidskriften om grävande journalistik, har listat de 25 mäktigaste aktörerna i Grävsverige. För tredje året i rad toppas listan av Aftonbladets grävchef Maria Trägårdh.

På fjärde plats är Metros Viralgranskaren.

– Vi har satsat på att inspirera människor att granska sina egna flöden och tänka till innan de delar. Genom att gräva om påståenden som vi får till oss i vardagen och visa människor hur de själva kan bli viralgranskare så hoppas vi att det leder till en värld där folk är mer medvetna om vilka som försöker påverka dem och kan fatta mer informerade val, säger Åsa Larsson, som tillsammans med Hugo Ewald är redaktör för Viralgranskaren.

LÄS MER: Expert: Det är väldigt vanligt med historiska missförstånd

I motiveringen står det att Viralgranskarens nytta inte går att överskatta.

”Var en sensation när den lanserades. En folklig grans-kare vars nytta inte går att överskatta. I tider då fake news och moldaviska troll sprider ut sig visar Viralgranskaren vad som är rätt eller fel. Fick en nytändning med Källkritikens dag. Hoppas nye ägaren Mats Qviberg förstår att Viralgranskaren är Metros viktigaste kapital”, lyder motiveringen.

LÄS MER: Källkritikens dag: Därför går vi på bluffar och fejkade nyheter

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset