Nu är det dags att fira Metros satsning på källkritik, och vi kan glädja oss åt utmärkt mottagande, av såväl läsare som kollegor.

På söndagen fyllde Viralgranskaren en månad, och vilken månad det har varit. På samma sätt som en lunchbuffé fylls till bredden av uthungrade besökare har satsningen bemötts av stort intresse, såväl mätt i tips som i läsning.

Vi har fått över 2 300 fans på Facebook, och nästan 3 700 följare på Twitter. Vi har på ett överslag fått in ett tiotal tips om dagen, varav ett trettiotal har lett till artiklar. Dessa har, under månaden som gått, hundratusentals människor läst på webben förutom de 1,2 miljoner dagliga läsare vår papperstidning har. Särskilt den senaste veckan har varit succéartad för Viralgranskaren, och nästan var sjunde artikel som lästs på Metro.se har varit signerad våra viralgranskare.

Inte bara hos läsarna har initiativet mötts med uppskattning. Våra kollegor på andra tidningar och medier har med något enstaka undantag applåderat satsningen, inom allt från public service till kvällstidningarna.

Så vad betyder Viralgranskarens framgång, om man ska våga sig på en kortare analys? Berättelser och nyheter som sprids från de sociala mediernas gräsrötter har redan länge påverkat oss i vardagen, men det är först med den här sortens satsningar de börjar sättas under lupp på ett systematiskt sätt.

Vi och våra konkurrenter och kollegor har visserligen många gånger innan rapporterat om enskilda händelser, folkstormar och berättelser som fötts ur de sociala medierna, men med Viralgranskaren väljer vi att fokusera på det. Det innebär att tröskeln sänks för vad vi tar upp i tidningen – allt för att inpränta budskapet att kritiskt tänkande är en absolut nödvändighet när alla plötsligt blivit publicister.

Det är vad Viralgranskaren handlar om. Och det är därför det känns så roligt att det uppskattas från alla håll.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset