Klick är en valuta på nätet. Det faktumet har skapat en väldig marknad för skräpartiklar på nätet och i den djungeln växer och frodas många felaktigheter.​ Vi presenterar utdrag ur ”Viralgranskarens handbok – källkritik och självförsvar på nätet” och idag tittar vi närmare på viralsajterna.

I Sverige finns en rad mer eller mindre ljusskygga viralsajter som döljer vilka de är och sällan går att nå när något har blivit fel. De finns i stor mängd och har ibland namn med ordet viral i, men annars ganska intetsägande namn. Exempel är Viralking, Gillat24 och Mumsigast.

På den här typen av sidor händer det att helt igenom fejkade artiklar får spridning även i Sverige. Hösten 2015 försköt Sverigedemokraterna sitt dåvarande ungdomsförbund SDU och i turbulensen som följde passade några viralsajter på att sprida det falska påståendet att Jimmie Åkesson avgår. Till exempel lade sajten Viralking ut denna ”nyhet” på olika Facebook-sidor och skrev: ”Kolla vad han säger i sitt tacktal … wow”. Den påhittade nyheten fick såpass stort genomslag att Jimmie Åkesson själv dementerade uppgifterna.

LÄS MER: I satirikernas värld: Varje dag är 1 april på nätet

Rakt igenom fejkade artiklar är dock inte så vanliga. I Sverige handlar det snarare om att de anonymt drivna viralsajterna bygger sina historier på verkliga händelser men överdriver och förvränger. Dels kollas inte uppgifter upp ordentligt eftersom ”redaktionerna” inte har några journalistiska ambitioner, utan enbart är intresserade av trafik. Det kan röra sig om material som är stulet från nätet, ibland direktöversatt på väldigt märklig google-svengelska. Suget efter klick har fått de som driver sidorna att både lägga till detaljer som aldrig fanns och vrida rubriker bortom sanningens gränser.

Svenska viralsajter älskar särskilt att larma om att väldigt vanliga saker är jättefarliga. Här kan till exempel mikrovågsugnar bli ditt fall och sojamjölk kan skada din hälsa allvarligt.

LÄS MER: Nej, sojamjölk skadar inte din hälsa allvarligt

När vi på Viralgranskaren ringde och frågade läkare och livsmedelsexperter suckade de i luren och gick igenom hur normal konsumtion hos en människa inte kan jämföras med när till exempel en labbråtta tvångsmatas med stora mängder av något ämne.

– Dricker du tillräckligt mycket vatten så dör du också, sade Rikard Landberg, professor i livsmedel och hälsa vid Chalmers tekniska högskola.

Då hade vi nyss frågat honom om påståendet att soja och sojamjölk på olika sätt allvarligt skulle skada din hälsa som spreds på svenska viralsajter med namn som Gillat24 och Mumsigast i november 2016.

– Det är dåligt och vilseledande. De har ryckt saker ur sitt sammanhang för att skapa sensation och artikeln har ingen som helst relevans för hur människor äter soja, ens om vi äter mycket, konstaterade Landberg.

LÄS MER: Viralsajtens ägare har låtit missvisande film ligga kvar i åratal: ”Drar besökare”

Några djupare svar om hur viralsajternas skötare resonerat gick inte att få eftersom de är svårnådda. De har på sin höjd en mejladress på sidan och vill väldigt sällan svara på frågor. I fallet med sajten Mumsigast ringde vi upp den norska tjej som registrerat den svenska domänen och försökte ställa frågor om påståendena om sojamjölken. Hon ville absolut inte prata med Viralgranskaren och svarade undflyende.

De allra flesta viralsajterna i Sverige verkar drivas av svenska unga män som började syssla med detta tidigt, ibland redan när de gick i högstadiet eller gymnasiet.

Ett exempel är 23-årige Anders, som egentligen heter något annat. Han ligger enligt egen utsago bakom några av de största viralsajterna i Sverige. Han har berättat för oss på Viralgranskaren om hur han 2013 som 19-åring upptäckte hur man kunde tjäna pengar på att sprida virala historier på Facebook.

– Det började helt enkelt med att jag tillsammans med en vän skapade en hemsida över en natt. Vi båda hade sedan innan små Facebook-sidor som vi skapat för skojs skull, och började länka i dem. Inom minuter strömmade hundratals personer in på artiklarna och vi båda förstod att detta kommer bli något stort. Minns jag rätt så tjänade vi 4 000 kronor under den första natten, säger han.

LÄS MER: Bluffar och kopierat material göder de anonyma viralsajterna

Det handlade om trafik och att tjäna pengar. När fler och fler började upptäcka metoden och Facebook vred åt sina algoritmer så ökade behovet för Anders och de andra viralsajts-aktörerna att provocera och skruva till det mer. Lösningen var klickbete: rubriker som får folk att klicka, men som inte alltid håller vad de lovar.

– Clickbait (”du anar inte vad hon gör när …”) tog bort all form av kvalitet på artiklarna och det fanns ingen stolthet kring vad man höll på med, egentligen. Det började rätt oskyldigt men övergick fort till mer missledande titlar, säger Anders.

Anders lärde sig att använda historier som berörde eller upprörde läsarna. Populära ämnen var politik, invandring och hjärtskärande historier. Han var dock inte ute efter att skapa någon slags meningsfull debatt om ämnena.

– Mitt enda intresse var att så många som möjligt ska engagera sig med inlägget för att driva så mycket trafik som möjligt till sajten.

Fotnot: Anders heter något annat i verkligheten.

LÄS MER: Alla källor och referenser i Viralgranskarens handbok

Viralgranskarens handbok

Viralgranskaren är en avdelning på Metro som granskar påståenden som får stor spridning i sociala medier. Vi har tidigare lanserat Källkritikens dag 13 mars och skapat skolmaterial om källkritik på nätet. I år släppte vi boken ”Viralgranskarens handbok – källkritik och självförsvar på nätet” för att visa hur den svenska fejkarenan vuxit fram. Vi publicerar nu sex utdrag ur boken där vi går igenom olika typer av motiv bakom falska påståenden på nätet. Det här en bearbetad och nedkortad del av kapitlet om viralsajter.

Är du intresserad av att läsa hela boken? ”Viralgranskarens handbok : källkritik och självförsvar på nätet” finns att köpa här!

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset