"Istället för sortering sätter jag på den senaste låten som jag jobbar på och börjar skriva text.", skriver Albin Johnsén.
"Istället för sortering sätter jag på den senaste låten som jag jobbar på och börjar skriva text.", skriver Albin Johnsén.

Metro musics krönikör Albin Johnsén skriver om vikten att läsa igenom de avtal man skriver på.

Jag stirrar på berget med fakturor och kvitton framför mig. Jag fantiserar om att allt ska sorteras av sig själv om jag koncentrerar blicken ännu hårdare. Istället för sortering sätter jag på den senaste låten som jag jobbar på och börjar skriva text. Då slår det mig att det är ju faktiskt mina pengar det här handlar om, jag borde ju rimligtvis tycka att det roligt att gå igenom intäkter, utgifter och momsdeklarationer.

LÄS MER: ”Efter ”Din soldat” gick jag vilse

Kanske är det en nödvändighet att som artist/låtskrivare/musiker skaffa sig mer insyn och kunskap om ekonomi och även juridik. Jag har pratat med många kollegor som har avtal med stora bolag/förlag men knappt vet vad de själva har skrivit på. En klassiker är att när man väl tar reda på vad man skrivit på så känner man sig blåst. Men sanningen är att ingen av de stora bolagen eller förlagen sysslar med blåsningar.

Avtalen som man tecknar skrivs ju inte om i efterhand eller skrivs på under hot. Inte vad jag vet åtminstone. Dock finns det alltför många exempel där jag upplever att vissa mindre aktörer utnyttjar unga personers drömmar och naiva sinnen. Fraser som ”Det är bara att skriva under, detta är ett standardavtal” är lika med en fet varningssignal. Jag tror att anledningen till att musikbranschen bland många har ett rykte om att vara skurkaktig beror just på dessa aktörer. Folk som hittar unga talanger och lovar dom att deras drömmar kan uppfyllas, det låter enkelt men är tyvärr alltför vanligt.

Däremot när någon ber en läsa igenom avtalet som erbjuds med en jurist så kan man oftast vara säker att det inte handlar om en blåsning, och jag rekommenderar alla att göra så! Som ny och okänd artist drömmer ju många bara om att bli signade. Att få in en fot och få en chans. Dessutom är det svårt när man inte tjänar några pengar på sin musik att förstå vilken industri det är.

Jag var själv beredd att göra nästan vad som helst för att nå min dröm att nå ut med min musik. På vägen dit har jag gått på minor och skrivit på avtal som varit oetiska. Idag har jag lärt mig hur viktigt det är att veta exakt vad man skriver på. Jag antar att de flesta som tar en anställning tar reda på lönen innan man börjar jobba, de flesta av oss har fortfarande ingen aning om vad vi tjänar i timmen.

LÄS MER: ”Albumen fick mig att orka med min vardag”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset