Vanessa Ileva satt och tiggde utanför Hemköp när butikschefen slängde vatten på henne. 
Vanessa Ileva satt och tiggde utanför Hemköp när butikschefen slängde vatten på henne. 

28-åriga Vanessa Ileva satt utanför Hemköp på Stigbergstorget i Göteborg och tiggde – när butikschefen kom och slängde vatten på henne – två gånger, enligt vittnen. ”Det har pågått länge, men jag har aldrig sett något så aggressivt som det här”, säger Lilian Pekkari, som äger blomsterhandeln mittemot.

Det var vid tiotiden på förmiddagen en av Göteborgs första soliga vårdagar som Vanessa Ileva fick en kalldusch – när ägaren av Hemköp på Stigbergstorget kom ut och dumpade en bytta med vatten på henne och fönstret bakom henne, enligt flera ögonvittnen som Metro har pratat med.

Lilian Pekkari som driver blomsterhandeln på andra sidan gatan hörde henne skrika till och såg henne sitta och gråta, genomblöt. Hon kramade om Vanessa och pratade med henne, berättar hon. 

– Då kom han ut igen med en ny bytta vatten och slängde på nästa fönster lika aggressivt, säger hon.

Berättelsen om vad som hänt spreds först på Facebook och blev sedan stor på Twitter.

Vanessa kommer från Bulgarien och har tidigare arbetat i Spanien. I Sverige har hon inte hittat något jobb. Hon säger sig ha fått besked från polisen för två dagar sedan att det är okej att hon sitter där. Hon skapar inga problem, säger hon. Butikschefen förklarade enligt vittnen sig med att han har rätt att tvätta sina fönster. Men hon förstod inte att hon skulle flytta på sig, menar hon.

– Han pratade svenska, jag förstår inte svenska.

Enligt henne hände en liknande sak även i går. Flera som Metro pratar med menar att personalen på Hemköp länge har varit otrevliga mot tiggarna utanför, och att de ofta blir bortkörda. Men Vanessa tänker inte flytta på sig, säger hon. Många förbipasserande är trevliga mot henne, och hon trivs på platsen.

– Jag får kaffe och lite pengar.

Lilian Pekkari gav henne även en termokjol efter att hon hade fått vatten över sig. Nu kräver hon att Hemköp förklarar sin policy mot tiggarna – annars kommer de att tappa kunder, menar hon.

– Det är många här i Majorna som med glädje försvarar dem, och det är vi som handlar.

Hemköps butikschef: ”Förstår inte vad man kommer och skriker om”

Butikschefen på Hemköp, var så fokuserad på att tvätta fönstren att han inte såg om det satt någon framför dem eller inte, hävdar han.

– Det kan jag inte svara på, för jag var fokuserad på att göra rent fönsterrutorna och få det gjort så fort som möjligt.

När Lilian Pekkari kom över gatan för att fråga vad han höll på med noterade han inte vad hon sa – utan gick in för att byta lysrör. Han har heller inget minne av att själv ha pratat med någon.

– Jag förstår inte vad man kommer och skriker om om det. Om det är någon som har fått vatten på sig så är jag den första att beklaga, men mitt fokus som jag hade var att tvätta fönstren, punkt slut.

Butiken har ingen policy alls gentemot tiggarna, menar han. Han medger dock att de har ringt polisen på dem flera gånger tidigare, och att de har varit ute och sagt till dem när de ”har varit på folk”.

Enligt honom får butiken ofta klagomål från kunder om tiggarna, och de har även ”haft problem” med de Faktum-försäljare som har tillstånd att sitta inne i butiken. Men butiken kan inte köra bort tiggarna som sitter där varje dag, eftersom trottoaren inte är deras mark, menar han.

– Det var en dag som alla andra i min värld, säger han.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset