Ulf Kristersson fortsätter föra M uppåt i Yougovs väljaropinion.
Ulf Kristersson fortsätter föra M uppåt i Yougovs väljaropinion.

När Moderaterna rasade i opinionen sköt Centerpartiet till toppnivåer. Nu tappar C flera procentenheter samtidigt som M fortsätter uppåt. Det visar den senaste opinionsundersökningen från Yougov, som gjorts på uppdrag av Metro.

När Moderaterna sjönk i opinionsmätningarna steg Centerpartiet med Annie Lööf i spetsen. Nu är situationen omvänd – sedan Ulf Kristersson tog över M har partiet gått från 16 procent i Yougovs septembermätning till 22,7 procent i december. I den senaste mätningen hamnar Centern däremot på 7,9 procent, att jämföra med 10,3 procent i november.

– Det är väldigt troligt att det är gamla moderater som kommer tillbaka hem som brevduvor nu när M ändrat sin politik. Jag vill inte betona betydelsen av personförändringen utan det är nog mer en effekt av den politiska åsiktsförskjutningen som Moderaterna visat inom invandrings- och skattepolitiken, säger Sören Holmberg, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

LÄS MER: Experterna: Det kommer valet 2018 att handla om

Moderaternas fortsatt spikraka väg uppåt innebär att det nu bara skiljer 2,8 procentenheter mellan M och Socialdemokraterna. Samtidigt drar Alliansen ifrån de rödgröna och i decembermätningen är skillnaden mellan blocken 2,4 procentenheter.

– Ibland leder Alliansen och ibland leder de rödgröna, det vi kan säga är att det är jämt läge nu. Som det ser ut nu blir det väldigt spännande mellan de två gamla blocken. Men Sverigedemokraterna verkar bli så starka att de gamla blocken får svårt att nå 50 procent, säger Sören Holmberg.

I Yougovs decembermätning är Sverigedemokraterna, som landar på 20,5 procent, fortsatt tredje största parti. På partinivå är bara Centerpartiets tapp en signifikant förändring från novembermätningen.

LÄS MER: Moderaterna favorit bland Sveriges studenter – men många är osäkra

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd i YouGovs onlinepanel under perioden 15‐18 december 2017. 1520 personer har genomfört undersökningen.
Målgrupp är kvinnor och män från 18 år och uppåt. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen för kön, ålder, region och senaste riksdagsval.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset