Krafttaget är det tredje i en rad försök att komma ikapp rivalerna Spotify och Apple.
Krafttaget är det tredje i en rad försök att komma ikapp rivalerna Spotify och Apple.

Efter kritik från de stora skivbolagen om bristande kompensering, planerar Youtube nu inför en betald musiktjänst – som redan lockat Warner Music Groups intresse.

Redan i mars nästa år planerar videoklippsjätten att lansera den nya betaltjänsten för musik på hemsidan. Krafttaget är det tredje i en rad försök att komma ikapp rivalerna Spotify och Apple, säger källor till the Independent.

Tjänsten planeras ha en on-demand-funktion som liknar Spotifys, men också ha karaktäristiska drag från Youtube, så som musikvideos.

LÄS MER: Här är de mest sedda Youtube-klippen i Sverige 2017

Youtube har tidigare haft svårt för att få användare att betala för tjänsten. Trots flera satsningar har betalda versioner av Youtube inte fått samma framgång som liknande musiktjänster.

Förhoppningen är dock att den nya tjänsten ska tillfredsställa skivbolag, som har drivit frågan om högre kompensering från Youtube.

Redan nu har Warner Music Group hoppat på tåget. Samtidigt förs förhandlingar med bland annat skivbolagen Sony Music Entertainment och Universal Music Group.

LÄS MER: Så ska Youtube stoppa videor med hatfullt innehåll

För musikbranschen har betalda musiktjänster varit en positiv utveckling. Branschen ser nu tillväxt igen, efter nästan två decennier av nedgång.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset