ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Alla älskar Sverige – för kvinnornas skull

Stephan Mendel-Enk · 26 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Enligt en ny stor undersökning har Sverige den mest konkurrenskraftiga ekonomin i Europa.   Med några få års undantag är det så det har sett ut hela efterkrigstiden. Sverige i topp. På alla listor som man vill ligga högt på.

Genom kubakris och oljekris, genom vänstervåg och högervind,genom det kalla kriget och efter elfte september.

Jag kan bara hitta en enda förklaring till detta svenska triumftåg: kvinnor. All svensk exportframgång kan härledas ur den enorma globala fascinationen för den svenska kvinnan. Vilket i omvärldens ögon innebär en glad, blond person så sval och fräsch att man kan använda henne som våtservett. Hela världen älskar Sverige, vill köpa saker från Sverige, vill vara som Sverige, enbart på grund av dessa kvinnor. Det är som hårdrockarna i Okej på 80-talet som kallade sig Sverigevänner. Det var en mycket liten minoritet av dem som baserade den vänskapen på socialförsäkringssystemet. Och förresten var det bara Sverige som fick kompisar på det där sättet.

Det fanns aldrig några Schweizervänner till exempel. Man blir inte vän med ett land. Det är ingen normal känsla. Inte ens i hårdrockskretsar. Men den uppstår i Sverige. På grund av brudarna. Exportråd och konsultföretag som ska sälja in Sverige utomlands vill gärna få det att verka som att de sysslar med något mycket komplicerat.

Egentligen går hela deras verksamhet ut på att så ofta som möjligt pressa in begrepp som ”gult hår” och ”långa ben” i sina kundsamtal. Sen kan de sälja precis vad som helst. Järnmalm till exempel. Det var väl ingen som behövde all den där järnmalmen Sverige levde på att exportera under massa år. De flesta som köpte hade inte en aning om vad järnmalm var. De ville bara förknippas med Sverige. De tänkte att ju mer vi köper desto större chans att vi får/blir en en sån där fräsch, sval svensk kvinna.  Eller Soundtrack of our Lives. Ni tror väl inte de där varmkorvmissbrukarna fick spela hos Letterman för att amerikanarna var så dödligt imponerade av deras gnälliga gamla skäggrock.

Nej, men USA tittade på Ebbot och tänkte: In Sweden even this man is able to get a beautiful blond lady. With a fotsula så fräsch du kan use it as a våtservett. We gotta studera honom på national television.  + Källarbarnens härliga dagar på stranden under solsemestern med Schwarzenegger!

– Källarbarnens jobbiga kvällar när Arnold redogjorde för samtliga filmer han spelat in under tiden de varit instängda.  

klar

Artikellänk är kopierad

Stephan Mendel-Enk
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro