ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Bailout – socialism för de rika

Johan Norberg · 8 Feb 2012
Uppdaterad 8 Feb 2012

klar

Artikellänk är kopierad

Clint Eastwood gör sällan en dålig film. Men de är inte alltid baserade på en sann historia. Förra veckan var det dags för Superbowl – finalen i amerikansk fotboll. Alla ser den, och alla ser reklamen i halvtidspausen. I år gjorde Clintan reklam för biljätten Chrysler i en snygg och omtalad tvåminutersfilm. Budskapet var att det är halvtid för USA också, och det är nu, mitt i krisen, som landet måste komma igen. Och så talade han om bilindustrin i Detroit som tagit sig tillbaka mot alla odds – ett föredöme för hela landet.

Detta är politisk reklam, då Chrysler och General Motors överlevde krisen genom massiva statliga subventioner från presidenterna Bush och Obama. Så här betalar Chrysler tillbaka sin skuld: Ge oss pengar så kampanjar vi för er politik. Men när de försöker sälja in bailoutsen som en succé är det skrupelfritt som Hederlige Harrys bilhandel. 

I ngen vet hur mycket räddningarna kommer kosta, men en beräkning hamnar över 250 miljarder kronor. Det ger förstås vinster åt aktieägarna och skapar arbets- och fototillfällen så presidenten kan åka dit och peka på maskiner. Men varje gång politiker påstår att de skapar jobb ska man fråga sig vad de pengarna kunnat göra om de varit kvar i folks fickor. 

Vad hade vi köpt i stället? Vilka andra företag hade kunnat växa och anställa då? Det får vi aldrig veta. Vi vet bara att staten tar pengar från det som vi hade velat köpa för att ge till det vi inte vill köpa. 

Det skattebetalarna köper mest av allt är överkapacitet. Enligt analysföretaget CSM Worldwide kan världen årligen producera 94 miljoner bilar, men bara 64 miljoner säljs. Alla kan inte sälja överskottet till Kina, då kineserna snart tillverkar 10 miljoner fler bilar än de köper. Chrysler kanske överlever men till priset av att europeiska bilföretag kollapsar.

När staten räddar storbolag – socialism för de rika – tar den från företag som är konkurrenskraftiga för att ge till dem som inte är det. Men ta inte mitt ord för det. Så här sade Clint Eastwood själv, innan han gjorde reklam för Chrysler: ”Vi borde inte rädda bankerna och bilföretagen. Om en VD inte vet hur han får sitt företag att gå med vinst borde han inte vara VD.”Meryl Streep i Järnladyn. Makalöst stark prestation.

Star Wars dubbas till svenska. Så den mörka sidan av kraften vann till slut.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Norberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro