ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

ANNONS

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Cassandra Lundgren: Farligt när föräldrar vill tjäna pengar på sina barn

Cassandra Lundgren · 1 Mar 2018
Uppdaterad 1 Mar 2018
Dagens influencers låter sina barn vara en del av en varumärkesbyggande "produkt", skriver Cassandra Lundgren.

Dagens influencers låter sina barn vara en del av en varumärkesbyggande "produkt", skriver Cassandra Lundgren. Foto: IBL


"Föräldrarna använder sina barn som en förlängning av sig själva för '15 minutes of fame', skriver Cassandra Lundgren.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Jag såg filmen ”Goodbye Christopher Robin” i helgen och grät en skvätt över hur galet det kan gå när vuxna människor bestämmer sig för att göra business av de dyrbaraste de har – sina barn.

Verklighetens Christopher Robin älskade att leka med sina gosedjur Tiger, Puh och Nasse i skogen utanför huset där han växte upp. Pappan inspirerades av sonen vilket resulterade i en av världens mest köpta barnböcker. I och med uppståndelsen kring ”Nalle Puh” bokades intervju efter intervju. Men inte med författaren – utan med ”den riktiga” Christopher Robin, som hela världen plötsligt ville ha en del av.

Som vuxen öppnar Christopher upp om sin uppväxt i offentligheten. Han säger upp kontakten med sina föräldrar och tar i protest inte emot en krona av förmögenheten bakom ”världens snällaste björn”.

I dag ser vi samma scenario, fast i betydligt större skala. Barn-influencers finns överallt – i sociala medier, på Youtube, i soffan hos Ellen DeGeneres – och på ”6-årskalas” på lyxkrog (läs betalt, sponsrat event) med vuxna gäster och champagne i glasen. Föräldrarna använder sina barn som en förlängning av sig själva för ”15 minutes of fame”, tid i morgonsoffan och fler följare på Instagram (läs: klirr i kassan).

I debattartikeln ”Vem skyddar barnen när deras föräldrar hänger ut dem med bild på Internet?” skriver juristen Linda Bohlin att det i juridisk mening är föräldrarna som ska se till att deras barn inte kränks på nätet. Men var går gränsen för kränkning? För Christopher Robin var det när hans pappa bestämde sig för att göra business på bekostnad av sin son.

Det är hög tid att vi frågar oss själva vad som händer när vårdnadshavarna blir förövarna och inte accepterar svar som: ”Hen tycker faktiskt att det är jättekul att spela in Youtube-klipp” (tre gånger i veckan för 50 000 ögon och uppåt).

2018 har vi kommit långt i debatten att låta ”barn få vara barn”. De ska själva få välja om de vill ha rosa eller blå kläder på förskolan, klänning eller byxa på kalaset – men inte om de vill vara en del av en varumärkesbyggande ”produkt” på world wide web, med ett enda syfte – föräldrarnas självförverkligande.

Plus: Typ bara 8 veckor kvar till vår och första uteserveringen i majsol!

Minus: Att det känns som att bestiga ett berg varje morgon just nu.

Cassandra Lundgren, redaktionschef Metro mode

klar

Artikellänk är kopierad

Cassandra Lundgren
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro