ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

ANNONS

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Clea Herlöfsson: Konst och samhällets attityder går ihop som yin och yang

Clea Herlöfsson · 24 Jan 2019
Uppdaterad 24 Jan 2019
Viagra Boys sångare Sebastian Murphys ben smyckades av en taoistisk symbol med tusenåriga anor – ying och yang – under P3 Guld-galan.

Viagra Boys sångare Sebastian Murphys ben smyckades av en taoistisk symbol med tusenåriga anor – ying och yang – under P3 Guld-galan. Foto: TT, Pixabay, Metro


Som med mycket annat är det i musik, konst och mode som vi ofta hittar de första tecknen på ändrade attityder i samhället, skriver Clea Herlöfsson.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Många talar om rockbandet Viagra Boys nu, men det är inte så många som uppmärksammar deras byxor. Jag tänker i alla fall på de yin och yang-symboler som prydde sångaren Sebastian Murphy’s ben under framträdandet på P3 Guld-galan förra helgen. Det är inte bara Viagra Boys som inspirerats av yin och yang-tecknet till sin logga, i gala-publiken satt även det “årets dans”-nominerade musikkollektivet Off The Meds som gjort samma visuella val till sin logotyp. Göteborgsbaserade skivbolaget West Coast Recordings är ett annat exempel. Modevärlden har också plockat upp symbolen, bland annat den kreativa studion tillhörande Stockholmsbaserade Our Legacy som tryckt den på sina kläder. Det kanske mest berömda exemplet är XXXTentacions frisyr, hälften svart, hälften blond.

quotation startKortfattat är det grundläggande budskapet bakom symbolen att motsatta krafter kan vara sammanlänkade, komplementerande och beroende av varandra.quotation end

Att yin och yang har fått ett uppsving de senaste åren kan möjligen förklaras med den vurm för 90-talets estetik som syns överallt i populärkulturen. Eller att tecknet bara är stilrent och vackert. Men jag vill ändå tro att det finns en underliggande förklaring till varför vi väljer att kommunicera våra visioner på det sättet vi gör. Yin och yang har inte blivit så välanvänt utan anledning, det är just kraften i symboliken som gjort att tecknet varat i tusentals år och framgångsrikt exporterats från den österländska taoism-traditionen till resten av världen. Kortfattat är det grundläggande budskapet bakom symbolen att motsatta krafter kan vara sammanlänkade, komplementerande och beroende av varandra.

Man kan säga mycket om vårt samhälle men många skulle nog skriva under på att det är mer polariserat än vanligt, eller åtminstone upplevs som det. Sociala mediers algoritmer prioriterar innehåll som engagerar och upprör, vilket får världen i nyhetsflödet att framstå som splittrad. Jag tror vi börjar få nog av att vara kugghjul i ett spel som har annonsintäkter som valuta, ett spel som leder till att vi vänder oss mot varandra. Det är hög tid att vi enas trots våra skilda åsikter för att möta stora gemensamma problem, såsom klimatkrisen. Som med mycket annat är det i musik, konst och mode som vi ofta hittar de första tecknen på ändrade attityder i samhället. Jag hoppas att yin och yangs popularitet bär ett budskap om att framtidens kan vara både svart och vit samtidigt.

Clea Herlöfsson

Plus: Bladee’s album “Icedancer”

Minus: Att vård av missbrukare i Sverige inte nämns i den nya regeringsförklaringen, trots de höga dödstalen.

klar

Artikellänk är kopierad

Clea Herlöfsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro