ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Clea Herlöfsson: Tv-spel är den nya arenan för musiker

Clea Herlöfsson · 1 Nov 2018
Uppdaterad 1 Nov 2018

Foto: Pressbild


Att artister och musik tar allt större plats i den virtuella världen är nog något vi bara sett början av, skriver Clea Herlöfsson.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

När jag var 10 år spenderade jag mycket tid i en stad full av våld. Det hände att jag körde över folk på gatan. Några gånger gick jag upp på ett tak och sköt med en bazooka, till polisen kom och tog mig. Jag befann mig i Liberty City som var den fiktiva staden i tv-spelet ”Grand Theft Auto III”. En stor del av speltiden gick åt till att köra bil och lyssna på radiokanaler som “Lips 106”, eller “Rise FM” som spelade trance och house. Musiken valdes av riktiga DJ:s och utgjorde en betydande del av min tidiga musikaliska bildning, tillsammans med Drum n’ Bass-soundtracket till racingspelet ”Wipeout Fusion” som kom året därpå – jag minns fortfarande varenda låt.

Häromdagen släpptes det gigantiska vilda västern-spelet ”Red Dead Redemption 2”, från utgivarna av GTA. Soundtracket är orkestralt och filmiskt men innehåller också bidrag från artister som den elektroniska producenten Arca. Bolaget Rockstar som utvecklat spelet är inte bara pionjärer när det gäller att väva in musik på ett elegant sätt, utan har även hela 500 000 unika dialoger i Red Dead vilket gör dem till den överlägset största arbetsgivaren åt skådespelare i New York-regionen.

quotation startTroligen är det just pengar och exponering som lockar artister att involvera sig i spelindustrinquotation end

Spelbranschen omsätter nästan dubbelt så mycket pengar än film- och musikbranschen, tillsammans. Det är mer än 100 miljarder dollar. Troligen är det just pengar och exponering som lockar artister att involvera sig i spelindustrin, men kanske är det också för att spel är så mycket mer än spel – de är interaktiva allkonstverk. Man kan tänka sig att David Bowie var medveten om detta när han gjorde sig odödlig genom att framträda som en svävande och blå version av sig själv i spelet ”Omikron: The Nomad Soul” redan på 90-talet. I det senaste GTA-spelet finns DJ:s som Solomun och The Black Madonna med som karaktärer, spelade av sig själva. Att artister och musik tar allt större plats i den virtuella världen är nog något vi bara sett början av.

Snart har vi kanske artister som är större som sina digitala avatarer än utanför spelet. Spel håller i allt högre grad på att bli en ny arena för bildkonst, skådespeleri och inte minst musik. Kanske är det det medium som kommer att sudda ut gränserna mellan konstformerna i framtiden.

Clea Herlöfsson, DJ och musikproducent

Plus: Gaming-festivalen E-WKND som tar över Stockholm i helgen

Minus: Svenska banker just nu. Misstänks tvätta pengar och stjäla skatt. Vad håller ni på med egentligen?

klar

Artikellänk är kopierad

Clea Herlöfsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro