ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

ANNONS

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Clea Herlöfsson: Vem bestämmer vad vi hör på streamingsajterna?

Clea Herlöfsson · 27 Dec 2018
Uppdaterad 28 Dec 2018
"Makten över spellistorna är kanske deras viktigaste trumfkort."

"Makten över spellistorna är kanske deras viktigaste trumfkort." Foto: Pexels


Att artister får möjlighet att ladda upp sin egen musik direkt må vara ett steg i en mer rättvis riktning, men det är inte säkert att musikindustrin blir mer demokratisk för att makten förflyttas till techbolagen, skriver Clea Herlöfsson.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Sugen på lite “Dämpad pianomusik med gapiga artister” eller kanske “Medvetenelectro-indie med tryck”? De kurerade spellistorna som Youtube Music serverar till sina användare är oftast mer roande dess innehåll, men en sak är säker – att lyssna på spellistor via streamingtjänster blir allt vanligare, och viktigare.

quotation startMakten över spellistorna är kanske deras viktigaste trumfkort.quotation end

Att hamna på en spellista med många följare kan göra att du slår igenom som okänd artist, på samma sätt som en radiospelning kunde förut. På den tiden då radio var det enda sättet att lansera en artist blev DJ:s på radiostationerna åtråvärda gatekeepers till ett möjligt genomslag, vilket bland annat resulterade i att Sony bjöd radiofolk på dyra resor i utbyte mot spelningar av bolagets artister och fick betala 10 miljoner dollar i en förlikning då det uppdagades 2005.

Därför borde spellistorna på streamingtjänster vara ett mer allsidigt alternativ, eftersom de genereras av algoritmer baserade på användardata. Eller? Det är inte hela sanningen, många av spellistorna är kurerade av anställda på företaget som publicerar dem och med tanke på att intäkterna från musikstreaming ökade med hela 60,4% 2016 är det föga förvånande att det ryktas om att skivbolagen nu bjuder Spotify-anställda på lyxiga resor. Spotify är beroende av skivbolagens licenser till musiken, men makten över spellistorna är kanske deras viktigaste trumfkort.

Trots att de tre största skivbolagen Universal, Warner och Sony tjänar mer än någonsin på streaming är deras relation till Spotify ansträngd just nu. Streamingjätten har tagit beslutet att öppna upp för artister att ladda upp sin egen musik direkt – utan något skivbolag, med Spotify som distributör. Det må vara ett steg i en mer rättvis riktning, men det är inte säkert att musikindustrin blir mer demokratisk för att makten förflyttas till techbolagen.

Min uppmaning är därför att lyssna på spellistor som dina vänner eller DJ:s har gjort, eller prenumerera på listor gjorda av små banbrytande skivbolag utan marknadsföringsbudget. Att upptäcka nymusik är fantastiskt, men borde inte ske med någon annan agenda än kärlek till musiken.

Plus: Spellistan “In My Dreams” av DJ Clea.

Minus: Fyrverkerier. Gör som Australien, förbjud köp av raketer och låt staten sköta showen.

klar

Artikellänk är kopierad

Clea Herlöfsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro