ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Debatt: Musikindustrins maktmän måste flytta på sig

Annah Björk · 1 Mar 2019
Uppdaterad 4 Mar 2019
Av de 50 mest spelade låtarna i Sverige 2018 var bara tio procent av låtskrivarna kvinnor. Det skriver Annah Björk.

Av de 50 mest spelade låtarna i Sverige 2018 var bara tio procent av låtskrivarna kvinnor. Det skriver Annah Björk. Foto: Keith Mayhew/TT, Anders Wiklund/TT, Karin Törnblom/TT, Susanne Kindt


Det återstår bara en enda sak för att det ska kunna bli jämställt på topplistorna, i studiorna, på festivalscenerna – för att vi någonsin ska se en kvinnlig Max Martin. Att strukturerna bryts, att männen med makt flyttar på sig, skriver Annah Björk.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

”Vi har redan en kvinnlig Max Martin!” Orden kommer från en av landets musikförlagchefer och är hans svar på att branschen har jobbat fram en kvinna till en position som landets mäktigaste hitmakare. Han syftar på Laleh och menar att ”hon kan gå hur långt som helst”. Problemet är bara att det inte är sant. Inte i närheten av sant.

I dag, fredag, presenterar Spotify sina årliga siffror över hur det står till med jämställdheten i musikbranschen. Företaget har samlat Sveriges 50 mest spelade låtar och tagit fram upphovshenen bakom dem. Och ja – det är som vanligt ”Håkan, Kent och Max och Martin”, som Silvana Imam rappar i sin låt ”Vikken då”. Utvecklingen har till och med gått bakåt.

quotation start21-åriga Zara Larsson säger i ”Ni måste flytta på er”: ”Det kommer in fyra 45-åriga gubbar och bara ’Hey, vi ska skriva en sexig låt till dig… Eh, nej det ska vi nog inte göra’ säger jag.”quotation end

Av de 50 mest spelade låtarna i Sverige 2018 var bara tio procent av låtskrivarna kvinnor (2017 var den siffran 13,5). Bara en enda låt av de 50 hade en kvinnlig producent, resterande var män. Det motsvarar den snudd på icke-befintliga siffran 0.8 procent.

Problemet är inte att det saknas kvinnliga låtskrivare eller producenter. Tvärtom. Det finns gott om fantastiska producenter som bara väntar på att få vara med och jobba med de största artisterna. Inte minst i Sverige finns utbildningar som ”Vem kan bli producent?”och Spotifys egen Equalizer direkt riktade till kvinnor,och nätverk, som Upfront producer network, där de lyfts fram. Ändå når aldrig de kvinnliga producenterna dit de stora pengarna finns.

I researchen till min bok ”Ni måste flytta på er” har jag tagit mig in bakom kulisserna och hittat flera orsaker till varför. En är att dörren är stängd, att kvinnorna helt enkelt inte släpps in. Laleh berättar hur hon i Hollywood utsatts för sabotage av det manliga producentgäng som bland musiker går under namnet ”boys club”.  I ett fall ljög de och sa att hon inte var tillgänglig när en stor amerikansk artist bad att få jobba med henne. Hon fick inte veta något förrän lång tid efter. ”Det var de, producenterna! De höll mig borta från den här artisten. Det är de som är framgångsrika, de som har jättemycket redan. Varför kan de inte vara med och tycka det är kul att vara en del av att förändra historien?” säger hon i boken.

I en annan berättelse avslöjar Molly Sandén hur en stor internationell artist och hans management försökte lura av henne viktiga upphovsrättspengar, de strök helt enkelt henne som låtskrivare i en av hans låtar. Och försökte stjäla en summa som motsvarar mer än hälften av alla pengar hon någonsin fått från STIM.

Statistik är tråkigt, men det är det enda som ger ett sant och tydligt svar. Trots Metoo, trots kvinnliga artisters framfart, trots den populära feminismen och girl power. Det är så här skamligt det ser ut: 0,8 procent.

Enligt en annan färsk undersökning, som Annenberg University gjort, är en fjärdedel av de populäraste låtarna är skrivna av så få som tio låtskrivare. Alla dessa är män, inte sällan avsevärt mycket äldre än de kvinnliga artisterna som framför deras alster. Det är ingen långsökt gissning att låtskrivarmännens perspektiv och normsättande är någonting helt annat än fansen de skriver för.

21-åriga Zara Larsson säger i ”Ni måste flytta på er”: ”Det kommer in fyra 45-åriga gubbar och bara ’Hey, vi ska skriva en sexig låt till dig… Eh, nej det ska vi nog inte göra’ säger jag. Det där är bara konstigt. Jag kommer aldrig mer gå med på det.”

Av de där tio låtskrivarna som har greppat tag i en fjärdedel av den ekonomiska och kreativa makten, är det ett namn som skrivit absolut flest låtar: Max Martin. Det återstår bara en enda sak för att det ska kunna bli jämställt på topplistorna, i studiorna, på festivalscenerna – för att vi någonsin ska se en kvinnlig Max Martin. Att strukturerna bryts, att männen med makt flyttar på sig.

Annah Björk

pil
Om skribenten:

Annah Björk är författare och journalist. 8 mars kommer hennes bok ”Ni måste flytta på er” ut på Mondial förlag.

Så gör du för att debattera i Metro:

klar

Artikellänk är kopierad

Annah Björk
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro