ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Debatt: Byråvärlden, det är dags att bojkotta spelbolagen

Paula Halldin · 22 Okt 2018
Uppdaterad 1 Nov 2018
Reklambranschen har stora möjligheter att påverka samhället till det bättre, men för att det ska ske krävs en bojkott av betting- och spelbolag från kundlistan, skriver Paula Halldin.

Reklambranschen har stora möjligheter att påverka samhället till det bättre, men för att det ska ske krävs en bojkott av betting- och spelbolag från kundlistan, skriver Paula Halldin. Foto: Privat, Unsplash


Att stoppa ett beroende är inte enkelt, men när det gäller spelberoende så ligger bollen hos alla reklambyråer, skriver Paula Halldin.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Reklambranschen är en plats där vi kreatörer har möjlighet att påverka samhället till det bättre. Idéerna vi skapar på jobbet är det ni andra får serverat till frukostmackan. Vi kan påverka ideal, gå emot normer och belysa livsviktiga budskap om kunden godkänner. Det gör att mitt yrkesval faktiskt känns betydelsefullt bland all ytlighet vi annars möts av. Och ja, visst finns det en del kunder som tycker annorlunda, men där har vi chans att ta ett ställningstagande och bolla kunden vidare till någon annan som förhoppningsvis väljer att göra samma sak.

Jag har jobbat med reklam i lite drygt tre år nu och har alltid sett min framtid här. Visst har jag till och från varit rädd för att behöva sympatisera med sjuka ideal, vardagsrasism och sexualisering av kvinnokroppar, men tack och lov så har marknaden utvecklats till det bättre under min verksamma tid i branschen.

Vad som däremot kommit att bli den nya tidens missbruk är spelbolagen som mjölkar stackars människor på pengar och väljer att marknadsföra, lura och locka ännu fler kunder till sina tjänster under bästa sändningstid. Jag hade en gång en lärare som förklarade vikten av att välja sina kunder med omsorg. Jag önskar så innerligt att vi hade råd att göra just det, men som ny i branschen är det inte helt lätt att våga vägra samarbeten med vissa kunder för att de går emot ens moral.

quotation startDet är inte lätt att bota ett beroende som det är, men bollen ligger faktiskt hos er nu.quotation end

Nej, precis som med miljöfrågor så krävs det att vi tänker större här. Det kan inte vara upp till individen att göra sina val, utan byråer måste börja agera och förstå problematiken i sina miljonaffärer. Miljonaffärer där varenda krona som ramlar in på kontot är skulder från stackars spelberoende mammor, pappor, systrar eller bröder. Det är människor som lider i tystnad, som fortsätter att spela bort pengar i hopp om att vinna storvinsten som plåster på såren. En alkoholist vaknar på morgonen och bedövar bakfyllan med en grogg. Den spelberoende bedövar sin ångest genom att spela bort mer pengar. Skillnaden är att Systembolaget inte skickar presenter och spritflaskor till sina alkoholiserade kunder för att uppmuntra drickandet, men precis det gör spelbolagen.

Så reklamvärlden, det är dags att bojkotta betting- och spelbolagen från kundlistan. Det är inte lätt att bota ett beroende som det är, men bollen ligger faktiskt hos er nu. Och Persbrandt, Zlatan och alla andra ”sell outs” med alldeles för mycket pengar: Jag tror nog att även ni har råd att tacka nej till jobb som helt saknar empati.

Paula Halldin

pil
Om debattören:

Ålder: 28 år.Bor: Stockholm.Sysselsättning: Copywriter.

Så här gör du för att debattera i Metro:

klar

Artikellänk är kopierad

Paula Halldin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro