ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

ANNONS

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Debatt: Nej alla influencers, flygplansbältet är inte årets accessoar

Anna Abenius · 22 Okt 2018
Uppdaterad 31 Okt 2018
För att målet ska nås måste vi agera nu – du, jag och hela näringslivet, inklusive influencers, skriver Anna Abenius.

För att målet ska nås måste vi agera nu – du, jag och hela näringslivet, inklusive influencers, skriver Anna Abenius. Foto: Privat, Unsplash


Hetskonsumtion och lyxiga resor resulterar i nya följare men också i hundratals kilo koldioxidutsläpp, skriver Anna Abenius.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Häromveckan släpptes återigen en rapport som visar att vi är på väg att köra i full fart mot en säker död för världens framtida generationer. Naturkatastrofer, utdöende djurarter och förorenade städer. Detta känner vi alla till från tidningsrubriker men ändå kan det kännas så långt borta, trots att problemen står på farstun och ilsket knackar på vår dörr.

Vi kan fortfarande bromsa innan katastrofen är ett faktum, men då krävs ett snabbt ansvarstagande och agerande från näringsliv, politiker och allmänheten. En växande del av näringslivet är den inflytelserika yrkesgruppen influencers. För några dagar sedan noterade jag en med nära 30 000 följare. Snygga kläder och många flygresor till exklusiva resmål är något man får se när man följer denna influencer på Instagram. Härligt och inspirerande! Men så såg jag något som inte längre kändes härligt. En ny Instagrampost dök upp, föreställande personen i en flygplansstol med flygplansbältet knäppt. Bildtexten handlade om att flygplansbältet skulle vara hens mest använda accessoar 2018.

LÄS MER: Debatt: Nyanlända flickors livssituation behöver uppmärksammas

Budskapet kändes som en käftsmäll mot dagens och framtidens klimatflyktingar som får betala för vårt bekväma sätt att leva. Jag menar inte att en modebloggare ska ta hela världens samvete på sina axlar, att hen aldrig ska flyga igen, bli vegan och strikt handla second hand; jag ber om en diskussion, mer transparens i hur hen resonerar och ett ansvarstagande för vad hens jobb resulterar i. Andra företag blir synade i sömmarna och därför känns det fel att denna yrkesgrupp ska få passera helt obemärkt förbi.

quotation startAlla behöver inte göra reklam för WWF eller Greenpeace men att delta i dialogen om vad deras arbete bidrar till hade varit värdefullt.quotation end

Så jag tycker det är dags att ställa dessa aktörer till svars. Hetskonsumtion och lyxiga resor resulterar i nya följare men också i hundratals kilo koldioxidutsläpp. Därför skulle jag vilja be dig att tillsammans med mig börja samtala med denna yrkesgrupp och ställa frågor även om de kan kännas obekväma för mottagaren. I slutändan är vi deras konsumenter och förtjänar något slags ansvarstagande från deras sida.

Självklart ska även du och jag, som privatpersoner och i våra yrkesroller, försöka ta ansvar för framtida generationer men ansvarstagandet borde rimligtvis öka om man har en plattform med 20-, 50- eller 100 000 följare. Alla behöver inte göra reklam för WWF eller Greenpeace men att delta i dialogen om vad deras arbete bidrar till hade varit värdefullt och är, enligt mig, inte för mycket att begära.

Den senaste rapporten från FNs klimatpanel visar att ett mål på 1.5 graders uppvärmning, i stället för 2 grader, är möjlig och detta skulle minska följderna av den globala uppvärmningen oerhört mycket. För att målet ska nås måste vi agera nu – du, jag och hela näringslivet, inklusive influencers.

Anna Abenius

pil
Om debattören:

Ålder: 26 år.Ort: Göteborg.Sysselsättning: Kommunikatör och studerande på Göteborgs universitet.

Så gör du för att debattera i Metro:

klar

Artikellänk är kopierad

Anna Abenius
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro