ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Debatt: Sexistisk reklam måste få hårdare straff

Metro Debatt · 10 Maj 2019
Uppdaterad 10 Maj 2019

Foto: Unsplash, pressbild


Det är en del av vår offentliga miljö som vi tvingas se dagligen och en viktig åtgärd för att minska den sexistiska reklamen är att införa lagstiftning, ­skriver representanter för Sveriges kvinnolobby.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Det dags för regeringen att inse att det inte räcker att föra ­dialog med reklambranschen. Tiden är ute – nu återstår bara lagboken.

Sexistisk reklam är en del av vår offentliga miljö som vi tvingas se dagligen, i tunnelbanan, på datorn och i telefonen. Reklamen upprätthåller och förstärker stereotypa könsroller, hindrar jämställdhetsutvecklingen och sprider farliga kroppsideal som leder till psykisk ohälsa bland unga tjejer. Sexistisk reklam bidrar i förlängningen också till mäns våld mot kvinnor och sexuella trakasserier genom att vi vänjer oss vid att kvinnor är passiva objekt som ska stå till för­fogande för sexuell njutning för män. Att få bort sexistisk reklam från vår vardag är alltså en av många viktiga åtgärder för att arbeta förebyggande mot mäns våld mot kvinnor.

I början av 2018 fick Diskrimineringsombudsmannen i uppdrag av regeringen att kartlägga den sexistiska ­reklamen och utvärdera det själv­regleringssystem som finns på plats.

Uppdraget resulterade i en rapport som genomförts av forskare vid Halmstad högskola och som redovisades i mars. Rapporten visar på stora brister, till exempel att det är krångligt och otydligt att anmäla reklam. Branschens självreglerande organ Reklamombudsmannen, RO, får kritik för att deras ärendehantering inte har tillräcklig vetenskaplig förankring. Mest allvarligt är att rapporten konstaterar att annonsörer i nästan hälften av fallen väljer att ha kvar reklamer som har fällts av RO. Rapporten klarlägger också nya utmaningar när det kommer till reklam i sociala medier och genom influensers.

quotation startAtt få bort sexistisk reklam från vår vardag är alltså en av många viktiga åtgärder för att arbeta förebyggande mot mäns våld mot kvinnor.quotation end

En viktig åtgärd för att minska den sexistiska reklamen är att införa lagstiftning. I mars tog EU:s ministerråd beslut om rekommendationer mot sexism till medlemsstater. En av rekommendationerna är att medlemsstaterna ska införa lagstiftning mot sexistisk reklam. Detsamma har framförts till Sverige av FN:s kvinnokommitté som i samband med den tionde uppföljningen av FN:s Kvinnokonvention ­särskilt frågan om åtgärder mot ­sexistisk reklam.

I arbetet för att komma till bukt med mäns våld mot kvinnor krävs många stora som små reformer, resursomfördelningar och rutinändringar, ett av de är att få bort den sexistiska reklamen. Sveriges kvinnolobby kräver därmed:

quotation startDet självreglerande system som finns har under en lång tid misslyckats med sitt uppdrag.quotation end

EU:s ministerråd, FN:s Kvinnokommitté och regeringens tidigare egen­tillsatta utredning är alla eniga om att mer behöver göras för få bukt med den sexistiska reklamen. Det självreglerande system som finns har under en lång tid misslyckats med sitt uppdrag, det går inte annat än att konstatera att vi behöver en ny politisk inriktning.

Anna Giotas Sandquist, ordförande, och Clara Berglund, generalsekreterare för sveriges kvinnolobby

Så gör du för att debattera i Metro

klar

Artikellänk är kopierad

Metro Debatt
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro