ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

ANNONS

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Debatt: Stoppa all alkoholreklam

Metro Debatt · 13 Nov 2018
Uppdaterad 13 Nov 2018
Alkohol är inte vilken vara som helst, skriver Isabelle Benfalk och Semanur Taskin från UNF.

Alkohol är inte vilken vara som helst, skriver Isabelle Benfalk och Semanur Taskin från UNF. Foto: Unsplash, pressbilder


Unga nås av alkoholrelaterade budskap hela 1120 gånger i månaden. Det är 1120 gånger för mycket enligt svensk lag, skriver representanter för UNF.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

”Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol. Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.”

enligt alkohollagenSå lyder lagen kring marknadsföring av alkohol . Men gemene ungdom under 25 år kan nog konstatera att den lagen inte efterföljs. I synnerhet flödar det av alkoholreklam på sociala medier. Kändisar gör reklam för sitt eget vin på sociala medier utan att adressera det som reklam, sponsrade inlägg från alkoholbolag ploppar upp och event som festivaler för ungdomar sponsras av alkoholbolag.

quotation startDet är uppenbart att dagens lagstiftning inte är tillräcklig och att fler åtgärder behöver vidtas.quotation end

1120 gånger i månadenDet är uppenbart att dagens lagstiftning inte är tillräcklig och att fler åtgärder behöver vidtas. För trots att alkoholreklam inte får rikta sig till unga under 25 nås just den målgruppen av alkoholrelaterade budskap via sociala och traditionella medier hela . 

Det är 1120 gånger för mycket enligt svensk lag. Hur många gånger ska egentligen en lag behöva brytas per månad för att makthavare ska göra något åt saken?

Oavsett vilken åsikt en generellt har kring alkoholpolitik, är det ytterst svårt att debattera för att en ökad alkoholkonsumtion bidrar med något gott på varken individ- och samhällsnivå. Det kan vi alla enas om. Detsamma gäller för marknadsföring och reklam för alkohol vars konstaterade effekt just är ökad alkoholkonsumtion. I synnerhet den som dagligen når ungdomar.

quotation startForskning visar nämligen att alkoholreklam tidigarelägger alkoholdebuten för ungdomar och att de som redan dricker ökar sin konsumtion.quotation end

tidigarelägger alkoholdebutenForskning visar nämligen att alkoholreklam för ungdomar och att de som redan dricker ökar sin konsumtion.Reklamen målar även upp en glorifierad bild av alkoholen, vilket i längden inte ger särskilt bra förutsättningar för dagens ungdomar att i framtiden ha en riskfri alkoholkonsumtion.

Alkohol kostar inte bara samhälletAlkohol finns bland de tio riskfaktorer som bidrog mest till sjukdomsbördan i Sverige 2016, enligtlistan som det internationella projektet ”Global Burden of Disease” tagit fram. mycket resursmässigt, utan åsamkar främst individer, familjer och anhöriga enormt mycket lidande.

Alkohol är inte som vilken vara som helst, därför är det inte mer än rimligt att ett stopp för all alkoholreklam, som det var innan 2003, blir verklighet. Lika självklart som det känns att tobaksreklam inte får förekomma borde det kännas kring alkoholreklam. Inget annat klär ett välfärdsland. Ungdomar har alltför länge exponerats för alkoholreklam, som vi egentligen borde slippa att se. Nu är det nog. Inte i våra flöden.

Isabelle Benfalk, förbundsordförande Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF)

Semanur Taskin, förbundsstyrelseledamot Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF)

pil
Om debatten:

Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) kämpar för en demokratisk och solidarisk värld fri från droger, och samlar ca 5000 medlemmar.

Kampanjen UNF driver för att stoppa alkoholreklam går under hashtaggen #inteimittflöde och kan läsas mer om på www.inteimittflode.nu

Så här gör du för att debattera i Metro:

klar

Artikellänk är kopierad

Metro Debatt
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro