ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

ANNONS

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Debatt: Svenskarnas överfulla garderober borde ge klimatångest

Caroline Andermatt · 23 Apr 2018
Uppdaterad 23 Apr 2018
"Samtidigt som vi äger mer än vi hinner använda, uppger 6 av 10 att de rensar sin garderob en gång om året eller ännu mer sällan", skriver Caroline Andermatt, vd, Myrorna.

"Samtidigt som vi äger mer än vi hinner använda, uppger 6 av 10 att de rensar sin garderob en gång om året eller ännu mer sällan", skriver Caroline Andermatt, vd, Myrorna. Foto: Unsplash/Myrorna


Hållbarhetsfrågan fokuserar ofta på konsumtionen, och självklart behöver vi ändra våra konsumtionsmönster för att sluta slösa med jordens resurser. En viktig fråga som dock ofta glöms bort handlar om hur vi använder det vi redan har. Eller snarare att vi inte gör det, skriver Caroline Andermatt, vd på Myrorna.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Våra hem dignar av outnyttjade resurser, enligt en undersökning som vi låtit genomföra bland 1000 svenskar om deras användningsvanor.

Undersökningen visar att 9 av 10 har kläder i garderoben som de inte använder. 65% känner att de äger för mycket prylar, och 23% har inte tid att använda sina saker. Vi är inte förvånade, egentligen. Svensken köper till exempel nästan ett nytt plagg i veckan, motsvarande närmare 13 kilo nyproducerad textil per person och år.

Samtidigt som vi äger mer än vi hinner använda, uppger 6 av 10 att de rensar sin garderob en gång om året eller ännu mer sällan. Och rensningen i våra förråd ska vi inte ens tala om, för den sker i princip aldrig. Den primära känslan svensken känner när den öppnar sin garderob, är frustration. Men det borde vara klimatångest.

Att saker samlar damm i vårt hem är en klimatförlust. Nyproducerade sakers klimatpåverkan minskar faktiskt för varje gång de används. Om ett plagg används tre gånger längre minskar dess miljöpåverkan med sju gånger. Alltså: Om en tröja används 30 gånger istället för 10 gånger, ökar miljönyttan med 70%. En stor del av klimatvinsten görs med andra ord i själva användningen.

Ändå används sakerna inte. Varför? Många anger faktiskt att deras oanvända saker var felköp redan från början. En ytterst oroväckande insikt. Hälften av deltagarna i undersökningen medger dessutom att de köper saker de inte behöver oftare än två gånger per år. Här visar också vår undersökning en intressant generationsskillnad; ju äldre den svarande är, desto mer sällan handlar den något den inte behöver. Så många som 1 av 3 svarande i åldrarna 18-29 år anger att de köper sådant de inte behöver en gång i månaden eller oftare.

Härom veckan gick regeringen ut med att man satsar 40 miljoner kronor på att bidra till en mer hållbar textil- och modeindustri. Även om vi alltid gläds när hållbarhetsfrågorna står i fokus, saknar vi alldeles för ofta frågan om hur vi kan få fler att återanvända och hur vi som samhälle ska säkerställa att befintliga resurser tillvaratas. Nästa gång det sker en stor satsning håller vi tummarna för att några av miljonerna spenderas på att få fler att aktivera sina hem, skänka det som inte används och att återanvända mer – istället för att konsumera nytt.

Våra beslutsfattare kan absolut bidra till en hållbar framtid i ett cirkulärt samhälle. Ett konkret sätt är till exempel att möjliggöra för medborgarna att lämna kläder, textil och prylar till etablerade välgörenhetsorganisationer som i sin tur fokuserar på att öka återanvändningen i Sverige.

För den enskilda individen handlar det snarare om att ta större ansvar: Använd det du redan har, eller se till att någon annan får användning för det, konsumera inte i onödan, och tänk alltid till en extra gång innan du köper något som är nyproducerat. Den yttersta frågan lyder, kan du gå från att vara konsument, till att bli en användare?

Caroline Andermatt, VD, Myrorna

klar

Artikellänk är kopierad

Caroline Andermatt
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro