ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Debatt: Vem betalar för min förlorade arbetstid när tågen är sena?

Anette Andersson · 14 Mar 2019
Uppdaterad 14 Mar 2019
Som tågpendlare blir jag både frustrerad och motvilligt fascinerad över hur många olika typer av orsaker som kan orsaka förseningar och tågstopp,skriver Anette Andersson.

Som tågpendlare blir jag både frustrerad och motvilligt fascinerad över hur många olika typer av orsaker som kan orsaka förseningar och tågstopp,skriver Anette Andersson. Foto: TT, privat


Vi som reser med tåg dagligen måste kunna lita på att vi kan komma till jobbet som planerat. Så ser det inte ut i praktiken. Snarare tvärtom, skriver Anette Andersson.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

En fungerande tågtrafik är viktigt för individer, för näringslivet och för svenska samhället som helhet. Vi som reser med tåg mer eller mindre dagligen måste kunna lita på att vi kan komma till jobbet som planerat, och att vi kan få våra privata liv att fungera. Så ser det inte ut i praktiken. Snarare tvärtom. Som tågpendlare blir jag både frustrerad och motvilligt fascinerad över hur många olika typer av orsaker som kan orsaka förseningar och tågstopp. Det kan handla om spårfel, växelfel, löv på spåren, signalfel, nedfallna ledningar, solkurvor med mer. Och när det gäller tågen kan det handla om lokfel, vagnskada, fordonsfel med mer.

quotation startHur många människor kan stå i ett snabbgående tåg, innan säkerheten övergår till risk?quotation end

Det finns dock goda ambitioner. Exempelvis beskriver SJ sitt sociala ansvar för hållbarhet så här:

SJ har en viktig uppgift – att göra livet enklare för de hundratusentals människor som reser med oss varje dag, året om. (…) Att människor tryggt och pålitligt ska kunna ta sig till jobbet, skolan eller sina andra åtaganden är en förutsättning för att samhället ska fungera. Och att fler reser med tåg ger både samhällsvinster och miljövinster.

Jag tror att de flesta håller med om att möjligheten att pålitligt kunna ta sig till jobbet är en förutsättning för ett fungerande samhälle. Ändå är det ofta som tågen inte rullar som planerat.

Ett visst mått av förståelse behöver man nog ha som tågpendlare. Tillfälliga avvikelser från tidtabellerna kanske är oundvikligt, men när ”avvikelsen” övergår till något som liknar organiserad strategisk planering (blir det normala), då har en gräns för vad som är acceptabelt överträtts. De senaste veckorna har SJ hanterat problem med fordonsfel genom att strategiskt ställa in vissa avgångar, i flera veckor, och ibland i rusningstid. Risken är stor att pendlare måste göra anpassningar i allt ifrån barnhämtning till hur man lägger upp sitt arbetsliv. Om, eller snarare när, det sker sviker SJ sin egen beskrivning av vad socialt ansvar innebär.

I vissa fall kan man också ifrågasätta hur trygg resan är i överfyllda snabbgående tåg, där korridorerna är fyllda av människor utan sittplats. Hur många människor kan stå i ett snabbgående tåg, innan säkerheten övergår till risk?

Det är ett flertal aktörer som ansvarar för fungerande tågtrafik i Sverige. Frågorna nedan riktas till VD för Trafikverket respektive SJ, samt till Infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Jag önskar få svar på följande frågor:

• Hur ska SJ:s ledning konkret agera för att minska problemen med tågen?

• Vilka åtgärder planerar Trafikverket för att få infrastrukturen att fungera bättre?

• Vilka kort- och långsiktiga politiska åtgärder planeras för att säkra en fungerande tågtrafik i Sverige?

• Vem ansvarar för eventuella följdkostnader på grund av förseningar eller inställda tåg, exempelvis förlorad arbetstid?

Anette Andersson, etnolog

pil
Om skribenten:

• PhD i Människa-Datorinteraktion.

• Utredare med fokus på kompetensfrågor.

• Pendlar nästan dagligen med tåg.

pil
Om debatten:

• Under fjärde kvartalet 2018 var tågen som inte ankom enligt tidtabell försenade i knappt 13 100 timmar, vilket var drygt 200 timmar mer än året innan, visar Trafikanalys.

Långdistanstågen är mest försenade.

Resenärers rättigheter när tåg försenas eller ställs in kan hittas hos Konsumentverkets sajt Hallå konsument.

klar

Artikellänk är kopierad

Anette Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro