ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Debatt: Vi måste skifta fokus från prylar och status till gemenskap

Jenny Bondesson · 13 Dec 2018
Uppdaterad 13 Dec 2018
40 miljarder klappar för 70 miljarder kronor. Är det inte viktigare att hitta det vi verkligen älskar, att skapa balans och tillhöra en varm gemenskap? Det skriver Jenny Bondesson.

40 miljarder klappar för 70 miljarder kronor. Är det inte viktigare att hitta det vi verkligen älskar, att skapa balans och tillhöra en varm gemenskap? Det skriver Jenny Bondesson. Foto: Unsplash, privat


Julen – en unik, nästan magisk tid med möjligheten att stressa ner och njuta, ändå pulsar vi vidare mellan affärerna och offrar tid, pengar och ork för de förväntningar vi ställs inför varje vinter, skriver Jenny Bondesson.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Julen börjar närma sig och så även den obligatoriska konsumtionshetsen av byten av prylar. Och om vi ska vara helt krassa, överväldigande många trista sådana endast för att fylla ut mattan under granen eller för att kunna delta i diverse julklappsspel.

Sammanslaget landar svenskarnas julklappskonsumtion på nästan sjuttio miljarder kronor, eller över fyrtio miljoner prylar som ska skapas, fraktas och säljas runt om i landet. Prylar vi sällan varken behöver, vill ha eller kommer använda.

quotation startDet är naivt att tro att vårt sätt att konsumera är hållbart i längden och att barnen får en lyckligare jul under stress och växande leksakshögar.quotation end

Det är stor skillnad på att få något man länge önskat sig, trånat över, drömt om eller sparat till, och att bli överöst av gåvor som sätter en oerhörd press på klimatet och de som under ofta usla förhållanden skapar dem.

Det går inte att jämföra en personlig, genomtänkt eller egengjord gåva mot något man rafsade till sig under julklappsrushen. Det är naivt att tro att vårt sätt att konsumera är hållbart i längden och att barnen får en lyckligare jul under stress och växande leksakshögar, särskilt när de i genomsnitt redan har över femhundra stycken var.

Det är en överväldigande tradition som egentligen borde handla om allt det fina under vår mörkaste årstid. Allt det mysiga, stämningsfulla och på andra sätt generösa vi omger oss med. Musiken, glöggen, ljusen, snön, marknaderna, lugnet och tystnaden, och att möta våra nära och kära till god mat, dans, lekar och umgänge. Det är en unik, nästan magisk tid med möjligheten att stressa ner och njuta, ändå pulsar vi vidare mellan affärerna och offrar tid, pengar och ork för de förväntningar vi ställs inför varje vinter.

De barn som på julafton överöses av klappar känner sig ofta överväldigade och får svårare att nyttja sin kreativitet med så många saker som pockar på uppmärksamheten. Vi nystar in oss i tron att fler prylar är en viktig stämningshöjare när barnen i själva verket hade varit nöjda bara man spenderat tid tillsammans, och trots att oönskade julklappar för hundra miljoner åker upp på köpsajter redan innan nyår.

En tradition i all välmening som i vår tid måste finjusteras. Glädjen i ytterligare två julklappar är inte större än att baka lussekatter, bygga en snögubbe eller julpynta ihop. Ändå kan det göra all skillnad i barnens ögon, för de som vill spendera en lugn och fridfull högtid ihop, och för miljön som vi gemensamt måste börja ta ansvar för.

Jag tror vi svenskar egentligen har ett stort behov av att skifta fokus från prylar och status till att hitta det vi verkligen älskar, att skapa balans och tillhöra en varm gemenskap.

Jenny Bondesson

pil
Om debattören:

Ålder: 28 år.Bor: Jönköping.

Så här gör du för att debattera i Metro:

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Bondesson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro