ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

ANNONS

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Debatt: Youtubefamiljen säljer skamlöst på mina barn sin livsstil

Emma Eriksson Olsson · 29 Maj 2019
Uppdaterad 29 Maj 2019
Jag kan som tittare få 1 000 kronor rabatt om jag bokar en resa med bolaget som youtubefamiljen samarbetar med. Jag kommer inte att använda den rabatten. Har inte råd, skriver Emma Eriksson Olsson.

Jag kan som tittare få 1 000 kronor rabatt om jag bokar en resa med bolaget som youtubefamiljen samarbetar med. Jag kommer inte att använda den rabatten. Har inte råd, skriver Emma Eriksson Olsson. Foto: Privat, skärmdump youtube.com/theswedishfamily


Den "verklighet" som youtubefamiljen visar upp är bara en reklamfilm. Låt inte dina barn bli lurade, utan hjälp dem att ifrågasätta, skriver Emma Eriksson Olsson.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning

– De vill bara sälja saker till er, skriker jag till mina barn. De ser gulliga ut men allt är bara reklam!

Mina barn är inne på sitt 374:e avsnitt i rad på youtubekanalen “The Swedish family” och jag har nått min gräns för vad jag klarar. Har ni inte sett denna youtubefamilj kan de förklaras som följer: En jättegullig svensk kärnfamilj gör jättegulliga mysiga saker och säljer samtidigt helt skamlöst en hel livsstil till ont anande barn.

quotation startNi tittar på en reklamfilm. En helt skamlös reklamfilm som låtsas vara verkligheten. Låt oss vara ärliga. Titta ni, men snälla låt er inte luras.quotation end

Jag vill ogärna vara den som censurerar. Så jag tänker att jag kanske rustar barnen bättre för livet om jag hjälper dem att ifrågasätta. Min strategi: Varje gång denna lilla gulliga familj i “The Swedish family” lyfter fram en produkt, ett resmål, ett hotell så ropar jag:– Nu vill de att ni ska köpa något igen, se upp!

Det är osäkert om barnen redan lärt sig ignorera mig men jag har bara satt igång och kommer fortsätta ropa och hjälpa dem ifrågasätta.

Det är inte bara utflyktsmål, prylar och hotell familjen i förlängningen säljer. Det är också bilden av en heteronormativ vit kärnfamilj med rika vanor. De bor i Stockholm, jobbar med media, åker till landet (”landet” är alltså orten som inte har ett namn och finns till enbart för deras rekreation).

Jag utökar mina utrop till fler samhällsanalyser:– Har alla verkligen råd att åka till Thailand? Är det verkligen rätt att resa så mycket när klimathotet ligger så nära oss? Vore det inte mer festligt om de levde i en regnbågsfamilj?

Kanske finns det roligare tv-sällskap än jag. Osäkert. Jag tror ändå inte det.

Just nu i detta avsnitt som mina barn tittar på befinner sig familjen på resort i Thailand. Jag kan som tittare få 1 000 kronor rabatt om jag bokar en resa med bolaget de samarbetar med. Jag kommer inte att använda den rabatten. Har inte råd. Jag har ingen egen kanal att kränga grejer på till barn.

Hade jag haft en kanal så hade den varit precis lika vit och heteronormativ som deras. Jag kan inte belasta dem för deras livsval, mitt eget liv ser likadant ut. Jag tillhör också en “Swedish family”. Vårt “content” hade bara innehållit mer politisk propaganda, som ”Låt inte kapitalet styra er barn!” till exempel.

Vårt content hade också bestått av jättejättemånga socialrealistiska scener där vi tömmer diskmaskinen för att sedan fylla den igen medan vi talar om min pms. Kanske att något barn gråter i bakgrunden utifrån en syskonkonflikt som är helt omöjlig att sätta sig in i/lösa/engagera sig i.

Menar jag att vi borde visa våra barn kommunistisk propaganda istället? Nej inte alls. Jag menar bara att vi har ett ansvar att hjälpa våra barn att prata om content.

För det första. Ni tittar på en reklamfilm. En helt skamlös reklamfilm som låtsas vara verkligheten. Låt oss vara ärliga. Titta ni, men snälla låt er inte luras.

För det andra. Vårt eget livs content kommer aldrig någonsin leva upp till deras. Men det gör inget. Våra liv kommer vara tråkiga och bleka i jämförelse med tre månader på en resort i Thailand. Vi är bra ändå. Att äta ostmacka i soffan tillsammans en söndagsmorgon kanske inte blir så skoj content på en youtubekanal, men det är ett fullt rimligt liv. Ibland till och med fantastiskt.Nej, vi kommer aldrig någonsin ha helt badhus för oss själva innan öppning som de får. Det gör inget alls. För vi kränger åtminstone inte saker, upplevelser och en livsstil till intet ont anande barn. Och det är väl en god tröst barn, inte sant?

Puss o kram från Mamma

Emma Eriksson Olsson

pil
Fakta:

Emma Eriksson Olsson är socionom och utvecklingsledare. Bor i Dalby.

”The Swedish family” är en youtubekanal där man kan följa svensk influencerfamilj bestående av mamma, pappa och två barn. De har nästan 160 000 prenumeranter.

Så här gör du för att debattera i Metro:

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Eriksson Olsson
Emma Eriksson Olsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro