ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Eurovision song contest sjunger på sista versen

Jennie Svensson · 12 Maj 2017
Uppdaterad 12 Maj 2017
Robin Bengtsson tävlar för Sverige i årets upplaga av Eurovision song contest. Debattskribenten Jennie Svensson känner att tävlingen har spelat ut sin roll.

Robin Bengtsson tävlar för Sverige i årets upplaga av Eurovision song contest. Debattskribenten Jennie Svensson känner att tävlingen har spelat ut sin roll. Foto: Gleb Garanich/Reuters/TT/Privat


Melodifestivalen och Eurovision song contest känns framkrystat, massproducerat och fejkat. Det har blivit för mycket av allt och kvaliteten har försvunnit, menar Jennie Svensson, före detta schlagertittare.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

I över 60 år har Eurovision song contest välkomnat våren eller fått folkets öron att blöda, de senaste åren har det varit mer blödande än välkomnande. Vi har gått från att ha en festival med liveorkester, många olika kompositörer och ett mindre antal deltagarländer, till att i dag ha förinspelad musik som låter som en kraschad hårddisk med något torterat ylande till. Var och varannan låt är skriven av samma kompositör och vad som verkar vara halva jordens länder vill helt plötsligt delta i Eurovision Song Contest i stället för att starta något eget i sin regionala del av världen, eventuellt under ESC-flagg om så önskas.

Sedan har vi då Storbritannien, Frankrike, Spanien, Tyskland och numera även Italien som just inte går att bli av med för att ge plats åt andra, trots att de uppenbarligen inte ens försöker att vinna något annat än en årsförbrukning öronproppar. De spenderar mest pengar, sägs det, och får därmed en fribiljett direkt till finalen. Men ska man se det så, att man kan köpa en finalplats i stället för att förtjäna den genom talang och popularitet för en viss artist och låt? Då borde kanske Sverige också ha en permanent finalplats? Sverige har många gånger bidragit till bygget av scenen som låtarna framförs på, oavsett vilket land som är värdnation. Många länder kan hävda något som gör att de förtjänar en permanent plats, så resonemanget om finansieringen håller inte, för som sagt, utan svenskar kanske det inte funnits en lika bra scen.

Och så har vi då Sverige. Melodifestivalen, 28 låtar varav ungefär 26 man aldrig vill höra igen, uppdelat på fyra deltävlingar och en andra chans för mycket. En internationell jurygrupp som inte har i våra omröstningar att göra och fel låt vinner vartenda år!

En gång i tiden såg även jag fram emot de där två lördagskvällarna på våren med Melodifestivalen och Eurovision song contest. Underhållningen hade kvalitet i stället för kvantitet. I dag har Melodifestivalen och Eurovision song contest blivit något framkrystat, massproducerat och fejkat, det har blivit för mycket av allt och kvaliteten har försvunnit. För mig dog hela festivalen med införandet av deltävlingar och semifinaler, man hinner helt enkelt tröttna innan en vinnare korats!

Nej, det känns som att denna festival av politisk pajkastning och tveksamma moraliska beslut har spelat ut sin roll. Det är dags att på allvar fundera på Sveriges roll och hela Eurovision song contests vara eller icke vara i nuvarande format.

Jennie Svensson

pil
Om debattören

• Namn. Jennie Svensson• Ålder. 31• Intressen. Umgås med familjen och katten, musik.

klar

Artikellänk är kopierad

Jennie Svensson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro