ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Få in fler kvinnor på sportsidorna

Hillevi Wahl · 24 Nov 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Jag minns när jag kom till Expressen i mitten på 90-talet och tyckte att det var en så grabbig tidning. Ung och feministisk som jag var, så satte jag mig ner och räknade kvinnor och män i tidningen. Det var såklart en överväldigande majoritet män. Gubbar, gubbar, gubbar och killar. Överallt.

När jag meddelade denna statistik för mina chefer och kollegor klappade de mig bara trött på huvudet.

"Lilla gumman, sådan där huvudräkning höll vi på med på stenåldern. Det hjälper inte. Det finns inte tillräckligt många kvinnliga experter/företagsledare/fotbollsspelare. Och när det finns några, vill de inte vara med på bild."

Alla hade liksom redan gett upp. Och det gjorde så småningom jag också.

Därför blev jag lite glatt förvånad när Annika Lantz nyligen drog igång sin kampanj för att få fler kvinnor på sportsidorna.

Under devisen "Varför är de stora tidningarna så ointresserade av att skildra kvinnors idrott" har hon skickat runt Gudrun Schyman till de största tidningarna och krävt svar från chefredaktörer och sportchefer.

Svaret blev det gamla vanliga: "Det finns inget intresse för kvinnlig idrott. Vi skildrar bara verkligheten" och yada, yada, yada.

Då tog Annika Lantz in sitt trumfkort: Gunnar Falck som är nyhetschef på Västerbottens-Kuriren. "Det är klart att det går!" sa han "Det gäller bara att bestämma sig – och börja mäta".

Västerbottens-Kuriren var en av de första tidningarna i Sverige som tog fram ett publicistiskt bokslut. Allt för att kunna skildra verkligheten – som faktiskt består av 51 procent kvinnor.

Först anställde man en genusreporter, sedan tog man fram en pärm med endast kvinnliga experter. De bestämde att två av tre som svarade på Dagens fråga skulle vara kvinnor, hälften av dem som gratulerades på familjesidorna skulle vara kvinnor, och så vidare.Likadant på sportsidorna.

"Visst underlättar det att vi har ett bra damlag i fotboll i Umeå och en massa duktiga skidtjejer", säger han. "Men man måste kunna tänka nytt också".

I dag är 48 procent av huvudpersonerna i VK kvinnor. Och Gunnar Falck är min nya idol. Nu ska jag börja räkna huvuden på sportsidorna igen!+ Jag har blivit ambassadör för kampanjen Vit jul. Alla barn har rätt till nyktra föräldrar på julen. Skriv på du också! (http://www.vitjul.se/)

– Visst är det underligt: Vi har totalkoll på om grannen lämnar kvar ludd i torktumlaren, eller felparkerar bilen. Men om ett barn far illa är det aldrig någon som ser.

klar

Artikellänk är kopierad

Hillevi Wahl
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro