ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Facebook ruttnar bort – en blufflänk i taget

Jack Werner · 6 Jan 2017
Uppdaterad 6 Jan 2017

Fejknyheterna som sprids i sociala medier har hittills diskuterats som ett samhällsproblem, men kanske är det framför allt en affärsmässig huvudvärk för Facebook, skriver Jack Werner.

klar

Artikellänk är kopierad

När Buzzfeed-podden Internet Explorer gjorde sin årssammanfattning gick den rakt på sak, och satte rubriken ”The Worst Things On The Internet in 2016”. Mellan fniss om den patetiska penisförstoringstekniken jelqing och sarkasmer om nazister gjorde ena programledaren, Ryan Broderick, en spaning som fick mig att stanna upp. Han förutsade att Facebook skulle förlora sin ställning som viktigaste socialt medium under 2017, och trots att det varken är första eller sista gången någon förutspår det utan att nödvändigtvis få rätt var hans argument spännande.

”Facebook framstår för mig som Myspace 2008, när det var fullt av folk med glittrande, animerade gif-profilbilder som försökte sälja på dig knark”, sade han och listade ett par kännetecken för ett socialt medium som är på väg mot sitt fall: det är superanvändarna som kontrollerar vad som blir viralt, vanliga användare har svårt att förstå vad som är vad i flödet, och ingen uppe i företagsledningen tycks förstå vad man kan göra åt problemen. Särskilt när det kommer till fejknyheter är detta ett problem: tack vare Facebooks strömlinjeformade presentation av länkar i nyhetsflödet skiljer sig skumma webbsidor inte från seriösa nyhetskällor, och sådant tröttnar man lätt på. ”Alla tecken på ett socialt mediums förruttnelse finns där”, sade Ryan Broderick.

Att han använde just ordet förruttnelse – decay på engelska – är en lycklig slump, eftersom han därmed krokar i historikern och IT-tänkaren Rasmus Fleischers några år gamla idé om The Pirate Bays nedgång. På grund av rättsprocesserna mot fildelningssajten fick den ekonomiska problem, och började därför sälja ut sin trovärdighet till lurendrejare. ”Som infrastrukturell nod är The Pirate Bay i högsta grad verksam. Som historiskt fenomen, däremot, är The Pirate Bay något som väsentligen hörde till nollnolltalet. Det ligger bakom oss”, skrev Fleischer 2012. Kanske går det att applicera samma tankar på Facebook idag.

Sedan slutet av 2000-talets första decennium har det enkla och avskalade varit det som fått bred publik framgång på nätet. De flesta orkar inte anstränga sig för att förstå deras virtuella vardagsrum, utan det ska vara klart och tydligt vad som är vad. Uppsminkade skräplänkar i nyhetsflödet, och även i viss del de ständigt vänförfrågande spamkontona med avklädda profilbilder och konstiga namn, är grus i maskineriet. Visst är bland annat Facebooks messengarapp fortfarande infrastrukturellt viktig, men nyhetsflödet är skyltfönstret. Slutar det locka förlorar Facebook ett trumfkort.

Fejknyheterna har hittills diskuterats som ett samhällsproblem, men kanske är det framför allt en affärsmässig huvudvärk för Facebook. Information är trots allt som mat: är den rutten, dålig, fel, har vi ingen nytta av den. För en ruttnande informationsplattform är dagarna räknade.

+ Kulturjournalisten Eric Schüldts nya talkshow , ”där tre tänkare vrider och vänder på ett ämne, under en timme”. Kan inte bli annat än strålande.Idévärlden

– Att tre oskyldiga på sociala medier pekats ut som misstänkta för massakern på en nattklubb i Istanbul under nyårsnatten. Förstår man inte betydelsen av etik kan man förstöra människors liv via sociala medier.

LÄS MER
Journalistiken befinner sig i en egen liten filterbubbla
klar

Artikellänk är kopierad

Jack Werner
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro