ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en insändare. Texten är skriven av en privatperson som driver en åsikt och argumenterar för sin sak. En insändare är kortare än en debattartikel och låter skribenten vara anonym.

Insändare: Att rädda världen borde också ge statuspoäng

Metro · 13 Feb 2017
Uppdaterad 13 Feb 2017

Foto: Claudio Bresciani/TT


Varför fortsätter vi att köpa mer och mer inredning och möbler trots att det går ut över klimatet, undrar dagens insändarskribent.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en insändare. Det är personen som skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Konsumtionen av inredning och hushållsprodukter i Sverige har ökat med 53 procent på bara ett årtionde, läste jag nyligen. Och ROT-avdragen för renoveringar och ombyggnader har mångdubblats. Det enorma intresset för hemmiljön avspeglar sig också i alla inredningstidskrifter, den ena glassigare än den andra, och tidningarnas annonser om prylar och möbler.

Hur blev det så här? Varför köper och inreder vi mer än någonsin, fast de flesta inser att konsumtionen går ut över miljö och klimat? Strävan efter status och att markera grupp-tillhörighet lär vara en viktig förklaring.

Att ingå i en grupp, helst på en så hög social position som möjligt, är antagligen en drift som är inbyggd i oss. Men målet för denna strävan skulle ju kunna vara något annat än ”identitetsskapande konsumtion”, som det heter. När nu vår överkonsumtion av bilar, flyg, kött och saker håller på att förstöra planeten, kunde det inte bli fint att i stället värna om världen?

Att ett miljövänligt liv skulle ge statuspoäng låter kanske som en omöjlig tanke. Men omöjliga tankar har framförts förr – som tanken på att slopa slaveriet, och att ge kvinnor rösträtt. Dessa idéer ansågs en gång både galna och orimliga men framstår nu som självklara. Tänk om det nu kunde bli lika självklart att det är viktigare att rädda jorden än att piffa till sin heminredning.

Ingela

klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro