ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Johan Norberg: Kapitalismen lever på att tjäna konsumenten

Johan Norberg · 13 Feb 2014
Uppdaterad 13 Feb 2014
Johan Norberg: Kapitalismen lever på att tjäna konsumenten

Johan Norberg: Kapitalismen lever på att tjäna konsumenten


klar

Artikellänk är kopierad

Plötsligt ber guiden oss alla att titta åt höger. Förlåt? En Wal-Mart-butik...? Jag hajar till delvis för att den trista, fyrkantiga detaljhandelsbjässen är ett så apart inslag bland de mayaruiner och tequilafabriker som vår guide på mexikanska Cozumel annars helst visar upp. Men också för att Kajsa Ekis Ekman på DN:s kultursida bara ett par dagar tidigare använt just Wal-Mart som avskräckande exempel på nyliberalismens härjningar. Hon menade att de senaste årens liberaliseringar inte har skapat konkurrens, utan tvärtom gav jättar som Wal-Mart möjlighet att slå ut trevliga småhandlare och skapa monopol.

Budskapet jag hör på Cozumel kunde inte vara mer annorlunda. ”De där supermarknaderna gör våra liv bättre”, säger vår guide innan vi har hunnit fråga något, och så lägger han ut texten om att de har allt han behöver på ett ställe, och att det är mycket billigare än alternativen, så att även fattiga mexikanska familjer kan äta bra nu.

Ekis Ekman har rätt i att Wal-Mart är gigantiskt, med mer än 4 000 butiker i USA. Men hon borde ställa frågan varför. Svaret är att Wal-Mart revolutionerade tekniken för transport och information och pressade leverantörerna att sänka sina priser. Därför kunde de ge kunderna billigare priser än alla andra. ”Varje gång Wal-Mart slösar bort en dollar kommer den ur våra kunders fickor”, varnade kedjans grundare, Sam Walton.

Wal-Mart letade upp regioner där prisläget är högt och erbjöd ett alternativ. En studie visade att dess priser i genomsnitt låg 20 procent under konkurrenterna, än mer i fattiga länder. De förverkligar på det viset kooperationens gamla idé att konsumenter slår sig samman för att slå ut ineffektiva företag. Självklart är det plågsamt för etablerade butiker som har högre priser och leverantörer som vill ha stora vinstmarginaler, men kapitalismen är inte till för att bolag ska ha det bekvämt, utan för att konsumenter ska få det de vill ha så billigt som möjligt. Om marknaderna förblir relativt fria kommer Wal-Mart bara kunna behålla sin position så länge de fortsätter att ge folk vad de vill ha. I USA förlorar Wal-Mart nu marknadsandelar för att konkurrenter som Costco och Kroger imiterar deras lösningar och Amazon gör livet ännu enklare för konsumenterna genom att leverera livsmedel direkt till hemmet. Wal-Mart måste bli bättre för att inte svepas bort, som nu bortglömda bjässen A&P, som en gång hade 16 000 butiker i USA. Sådan är kapitalismen.

Kajsa Ekis Ekman kallar sig marxist. Men det är en absurd form av marxism som ogillar alla privata företag – utom just de företag som misslyckas för att de skinnar folket. De ska tydligen skyddas av regleringar som håller effektivare konkurrenter borta och priserna uppe.

+ Homoäktenskap i USA Den amerikanska staten slutar diskriminera samkönade par som vill gifta sig. Kärleken övervinner allt. 

- Folkomröstningen i Schweiz Schweiz, som blivit rikt tack vare invandring, vill nu förstöra den fria invandringen inom EU.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Norberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro