ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Kajsa Ekis Ekman: Vet miljödomstolen inte vad koldioxid är?

Kajsa Ekis Ekman · 18 Dec 2018
Uppdaterad 18 Dec 2018
Det sägs knappt ett ord om koldioxidutsläppen i Mark- och miljödomstolens dom. Det är som om klimatfrågan inte fanns, skriver Kajsa Ekis Ekman.

Det sägs knappt ett ord om koldioxidutsläppen i Mark- och miljödomstolens dom. Det är som om klimatfrågan inte fanns, skriver Kajsa Ekis Ekman. Foto: Unsplash


Å ena sidan har vi alltså en ny miljölag, ett klimatpolitiskt ramverk och ett klimatpolitiskt råd - å andra sidan business as usual. Är allt bara ett skämt, ett spel för gallerierna?, skriver Kajsa Ekis Ekman.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

För en månad sedan fick det saudiska bolaget Preemraff klartecken för att bygga ut sitt oljeraffinaderi i Lysekil. Det här innebär att koldioxidutsläppen från anläggningen kommer att fördubblas från 1,7 till 3,4 miljoner ton.Mitt under pågående klimatkatastrof, efter sommarens massiva bränder och just då världen samlas för att ta tag i klimatfrågan säger Sverige ja till en utbyggnad som gör att vi kan säga hejdå till miljömålen – så stor är ökningen.

quotation startMark- och miljödomstolen fungerar uppenbarligen inte utan lever kvar i en tid då ”miljö” betydde närmiljö och inget annat. Helt otroligt!quotation end

I sin dom talar Mark- och miljödomstolen mycket om buller. Om utsläpp i närområdet av svavel och kväve. Om hur fartygstrafiken skulle påverkas, om fiskar och fransfladdermöss.Om koldioxid sägs ingenting. Bara i förbifarten nämns att utsläppen kommer att fördubblas, men att ”bolaget deltar i olika forskningsprogram för att ligga i frontlinjen för nya tekniker”.Det är som om klimatfrågan inte fanns.Hur är det möjligt?

Å ena sidan har vi alltså en ny miljölag, ett klimatpolitiskt ramverk och ett klimatpolitiskt råd – å andra sidan business as usual. Företagens vinst ska först!Är allt bara ett skämt, ett spel för gallerierna?Det klimatpolitiska rådet ska ha rollen att utvärdera huruvida de klimatmål som riksdagen har fastställt uppfylls som det står så fint i papprena.

Men hallå! Ska något hända måste det ha en beslutande funktion. Det måste kunna finnas någon som säger: den här utbyggnaden är inte förenlig med klimatmålen, därför nej!

Hela problemet med vårt ekonomiska system är att det inte har någon stoppknapp. Trots att IPCC säger i sina rapporter att det måste till en systemförändring om vi ska klara detta, finns det ingen instans som har förmåga att sätta stopp. Alla företag tänker på sin egen profit och den vd som inte gör det blir utbytt. Och de instanser som vi har, likt Mark- och miljödomstolen, fungerar uppenbarligen inte utan lever kvar i en tid då ”miljö” betydde närmiljö och inget annat. Helt otroligt!

Den tyske psykologen Harald Welzer har i sin bok ”Klimatkrig” skrivit, apropå Påskön, att katastrofen inte inträffar när det sista trädet huggts ner. Utan när samhället slår in på felaktiga beslutsvägar.Detta är ett sådant ögonblick. Om Sverige menar allvar med miljömålen måste Preemraff stoppas. Redan har över hundra personer, däribland Klimataktion, överklagat beslutet. Det här kommer bli årets största klimatstrid – kom med!

Kajsa Ekis Ekman

Plus: Just nu är det Q4 och stressigt för alla kapitalister som försöker få ihop till sina kvoter. Sänd dem en tanke!Minus: Att chilenska polisen fortfarande går fria för mordet på Camilo Catrillanca från Mapuchefolket.

”Min grej är att jag vill bilda folk” – möt Kajsa Ekis Ekman i videon nedan.

klar

Artikellänk är kopierad

Kajsa Ekis Ekman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro