ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

Lastbilschauffören efter dödsolyckorna: Utan oss skulle Sverige stanna

Beatrice Färdigs · 13 Feb 2017
Uppdaterad 13 Feb 2017
Föreställningen att lastbilschaufför skulle vara ett simpelt yrke behöver tvättas bort, skriver Beatrice Färdigs.

Föreställningen att lastbilschaufför skulle vara ett simpelt yrke behöver tvättas bort, skriver Beatrice Färdigs. Foto: Fredrik Sandberg/TT, Privat


Under 2016 var en fjärdedel av de som dog i arbetsplatsolyckor i Sverige chaufförer. Varför pratar ingen om våra arbetsvillkor? undrar lastbilschauffören Beatrice Färdigs.

klar

Artikellänk är kopierad

När ska vi prata om yrkeschaufförers arbetsvillkor? Jag har blivit bitter. Insikten slog mig hårt i ansiktet. Jag har aldrig sett mig själv som en bitter person, bara lite charmigt vresig så där. Men någonting har hänt under åren som gått sedan jag med nytaget CE-kort gick in i yrket som lastbilschaufför med inställningen att vara en Maria Montazami. Det kan låta lite lustigt kanske, men det var någonting med hennes bekymmerslösa inställning som tilltalade mig. På väg in i en tuff bransch tänkte jag att denna bekymmerslösa inställning nog är vad som krävs för att kunna skratta åt alla nybörjarmisstag som gjordes och all den okunskap jag besatt. Då var jag glad när jag gick till jobbet, trött men ändå glad när jag kom hem från jobbet.

Jag ramlar titt som tätt in på artiklar om yrkesgrupper som inte hinner gå på toaletten eller ta lunch vid lunchtid. Jag tycker att detta är förkastligt, mycket för att jag själv kan relatera till det. Det är många chaufförers vardag, ändå ekar artiklarna om oss med sin frånvaro. När radion skriker ut varning på varning om dåligt väglag och uppmanar de som inte måste ut och köra att stanna hemma så tänker jag att jaha, här sitter jag. När kommer jag hem i dag? En fråga som aldrig går att besvara förrän du parkerat för dagen.

LÄS MER
Svenskar har blivit besatta av att behandla alla lika

Samtidigt som jag går i dessa tankar ramlar Transportarbetaren ner i brevlådan och jag läser att under 2016 var en fjärdedel av de som dog i arbetsplatsolyckor i Sverige chaufförer. Var är debatten kring detta? Varför pratas det inte om vår rätt till lunch, toalettbesök, osäkerheten kring att komma hem igen eller hur vi riskerar våra liv längs med landets vägar? Är vi så lite värda att ingen anser det värt att ta vårt parti? Föreställningen att lastbilschaufför skulle vara ett simpelt yrke behöver tvättas bort, alla som någon gång försökt sig på det vet att det är allt annat än simpelt. Vi försöker och lyckas med det omöjliga att komma precis i tid, varken för sent eller för tidigt. Vi ska framföra våra ekipage på 60 ton och 24 meter utan att synas eller vara i vägen. Kanske vore trollkarl en bättre benämning på yrket?

Jag hör många kollegor klaga och frågar mig själv varför de inte bara slutar och gör någonting annat. Samtidigt som jag själv försökt sluta men liksom alltid ramlat tillbaka. Det finns ändå en önskan och ett hopp om att det kanske kan bli bättre, att detta fantastiska yrke får den status det förtjänar så att vi åtminstone blir sedda för det otroliga arbete vi varje dag utför. Då hade det kanske känts lite lättare. Då hade jag kanske varit glad när kom hem från jobbet igen. Men det är också min uppfattning att chaufförer sällan gråter ut. Vi är tuffa och hårda, svär och klagar men står ut som de martyrer vi är. Transportbranschen är tuff både som åkare och chaufför, kanske är det därför vi blir så hårdhudade. För tänk om vi skulle känna efter, om alla chaufförer som känner sig undervärderade skulle låta bli att gå till jobbet i morgon. Då skulle Sverige stanna.

Beatrice Färdigs, lastbilschaufför

pil
Om debattören

• Ålder: 26 år.

• Ort: Furuvik.

• Sysselsättning: Lastbilschaufför och etnologistudent.

pil
Om debatten

• Förra året omkom tio lastbilschaufförer i tung trafik på jobbet.

• Ungefär en fjärdedel av alla som omkom i arbetsplatsolyckor i Sverige under 2016 var chaufförer.

• Siffrorna är preliminära. Arbetsmiljöverket, Trafikverket och Transportstyrelsen gör just nu en granskning på uppdrag av regeringen som presenteras i slutet av februari.

Källa: Källa: Arbetsmiljöverket

klar

Artikellänk är kopierad

Beatrice Färdigs
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro